پیچ شش گوش

پیچ شش گوش

پیچ های شش گوش جزو پیچ هایی هستند که به صورت گسترده در بازار وجود دارد. شما می توانید این نوع پیچ را در اندازه و ابعاد مختلف داشته باشید. گفتنی است که جنس پیچ های شش گوش متفاوت است و شما بسته به نیاز خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. عوامل مختلفی وجود دارند که شما هنگام خرید پیچ حتما باید به آن ها توجه داشته باشید، اما یکی از مهم ترین عوامل، جا و یا مکانی است که می خواهید پیچ را در آن جا نصب کنید. بهترین پیچ که بسیار پرکاربرد نیز هست، پیچ HV نام دارد.

آشنایی با پیچ شش گوش و کاربردهای پیچ شش‌گوش

معرفی پیچ شش گوش

پیچ های شش گوش معمولا با آلیاژهای مختلفی ساخته می شوند که شامل فولاد، پی وی سی، استنلس استیل و پلاستیک می شود. پیچ شش گوش که از آهن ساخته شده است، دارای گرید 5.6 و 6.8 است. پیچ شش گوش که از استیل و یا فولاد ساخته شده است، دارای گرید 8.8 است. در هنگام خرید نیز حتما به گریدهای آن توجه کنید و با توجه به کاربردی که دارید، پیچ را انتخاب کنید. نوعی از پیچ های شش گوش از آلیاژ فولاد ساخته شده اند، که دارای گرید 10.9 و 12.9 است. پیچ های استنلس و یا استیل نیز در گرید های A2 و A4 و B8 در بازار وجود دارند.

جالب است بدانید که پیچ های شش گوش همچنین کلاس های متفاوتی دارند، برای مثال پیچ های شش گوش که کلاس 5.6 دارند، از جنس آهن هستند. نوعی دیگر از پیچ های شش گوش دارای کلاس 8.8 هستند که به اصطلاح به آن ها خشکه نیز گفته می شود. کلاس های 9.8 معمولا دارای استحکام نسبی می باشند. پیچ هایی با کلاس 10.9 و یا 12.9 دارای استانداردهای جهانی بوده و در کل جهان ساخته می شود.

پیچ های شش گوش خشکه معمولا در نواحی جنوبی کشور مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا این پیچ ها نمی توانند مقاومت زیادی در برابر رطوبت از خود نشان دهند و به سرعت در محیط های مرطوب دچار زنگ زدگی می شوند و استحکام خود را از دست می دهند. شما می توانید این پیچ ها را معمولا با گرید 8.8 در بازار پیدا کنید. طول آن ها به صورت میانگین بین 20 تا 400 میلی متر است و شما با توجه به استفاده خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که استحکام این پیچ در مقایسه با دیگر پیچ های آهنی بسیار بیشتر است.

بسیاری از افراد این روزها معنی گرید در پیچ را نمی دانند، بنابراین بهتراست کمی در رابطه با آن ها توضیح دهیم. وقتی می گویند گرید یک پیچ 8.8 است به این معنی است که به ازای هر واحد از سطح مقطع، این پیچ می تواند وزنی حدود 80 کیلوگرم را تحمل کند، اگر وزن وارد شده بیشتر از این مقدار باشد، پیچ خم می شود. 8 دوم هم بیانگر این موضوع است، که این پیچ تا حد مقاومت دارد. پیچ های خشکه معمولا به دو صورت در بازار وجود دارند، به صورت نیمه رزوه و تمام رزوه.

مطلب مرتبط:  پیچ آلن  یکی از انواع پیچ  شش گوش است برای آشنایی بیشتر روی لینک آن کلیک کنید.

ویژگی پیچ شش گوش

پیچ های شش گوش با در اشکال مختلفی تولید می شوند، که در ادامه هریک از آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد. پیچ شش گوش یک اتصال دهنده رزوه دار با سر شش گوش است که اغلب با مهره برای اتصال چندین جزء به هم استفاده می شود. مهره ها و پیچ ها با فشرده کردن قطعاتی که بین سر پیچ و مهره به هم چسبیده اند کار می کنند. این باعث تغییر شکل الاستیک پیچ شده و در نتیجه باعث ایجاد کشش در پیچ می شود که قطعات را در کنار هم نگه می دارد و رزوه های پیچ مانند یک گوه عمل می کنند.

پیچ‌های شش گوش به دلیل شکل خاصی که دارند معمولا ترجیح داده می‌شوند و آنها را برای کاربردهای سخت‌تر مناسب می‌سازد. پیچ‌های شش گوش که گاهی به آن‌ها پیچ‌های درپوش نیز گفته می‌شود، معمولاً در اندازه‌های بزرگ‌تر به‌عنوان بست‌های جایگزین عمل می کنند.

پیچ شش گوش دارای طیف وسیعی از پیچ‌ها است که برای کارهای چفت و بست با دقت بالا و همچنین کارهای سنگین ایده‌آل است. پیچ های ساده رایج ترین سری پیچ های شش گوش هستند و دارای قسمتی بدون رزوه در زیر سر پیچ هستند. پیچ های شش گوش که به صورت کامل رزوه دارند، برای نصب در سوراخ های از پیش حفاری شده مناسب هستند.

اگر می خواهید پیچ شش گوش با استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشید، به شما توصیه می کنیم حتما پیچ هایی با گرید بالاتر تهیه نمائید. زیرا این پیچ ها دارای آلیاژ فولاد بیشتری هستند، بنابراین کربن آن ها بیشتر بوده و استحکام بسیار بالاتری را دارا هستند. پیچ های شش گوش در ابعاد و سایزهای مختلفی وجود دارند. اصولا همه پیچ ها دارای سری هستند، که به آن ها گل پیج نیز گفته می شود، شما می توانید پیچ های شش گوش را به صورت گل ریز و یا گل درشت، بسته به کار خود تهیه نمائید.

پیچ های شش گوشی که گل درشت هستند، معمولا استحکام و مقاومت بسیار بالاتری دارند و در صنایع بزرگ و ماشین آلات کاربرد دارند. معمولا پیچ های شش گوش که گل درشت هستند، ارتفاع و عرض بیشتری هم دارند، در واقع همگی این پیچ ها با استاندارد خاصی ساخته می شوند، استاندارد این نوع پیچ ها هم Din 6914 است. به این نوع پیچ ها هرچقدر هم نیرو وارد کنید، روی آن ها اثر نمی گذارد.

کاربرد پیچ شش گوش چیست؟

در بالا دیدید که گفته شد پیچ های شش گوش در اشکال مختلفی وجود دارند، در واقع در هنگام خرید شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که این پیچ ها در ابعاد، اندازه و جنس های مختلف وجود دارند. بیشتر اوقات با توجه به اندازه ای که دارند، کاربردهای متفاوتی هم دارند. برای مثال معمولا پیچ های شش گوش با گرید 5.6 برای کارهای سبک مناسب هستند. شما می توانید از این پیج ها برای اتصال دو ورقه فلزی و یا حتی غیر فلزی استفاده کنید و در سازه هایی که بر روی آن ها فشار کمتر است، نیز بسیار کاربرد دارد.

  • پیش های شش گوش استیل معمولا برای محیط هایی مناسب هستند که در آن جا رطوبت شدت بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است در محیط های دریایی نیز از این پیچ ها استفاده شود. در سازه هایی که فشار متوسطی را تحمل می کنند، می توان به راحتی از این پیچ ها استفاده کرد. می توان گفت پیچ های شش گوش استیل نسبتا می توانند فشار های سنگین را تحمل کنند. بنابراین مقاومت و استحکام بالایی دارند. در هنگام خرید حتما به ابعاد آن توجه داشته باشید که خرید اشتباه نکنید.
  • پیچ های فولادی و آهنی نیز وجود دارند که بسیار استحکام بالایی دارند و می توانند سالیان درازی عمر کنند. این پیچ ها معمولا در پتروشیمی و کارهای سنگین  کاربرد دارند و می توانند حجم بالایی از نیروها و کشش ها را به راحتی تحمل کنند. بر روی این نوع پیچ ها روکشی از جنس گالوانیزه سرد و یا داکرومات وجود دارد. که روکش ها به تنهایی می توانند مقاومت را تا ده برابر افزایش دهند. تنها بدی ای که پیچ های فولادی و آهنی دارند، این است که به سرعت زنگ می زنند و نمی توان بعد یک مدت آن ها را از جا در آورد.

پیچ های شش گوش از جمله پیچ هایی هستند که متناسب با نیاز های مردم و کارخانه ها و صنعت در دنیا، در سایز های مختلف ساخته شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. از سوی دیگر باید نسبت به این که آیا پیچ ، آچار خور می باشد یا نه نیز اطمینان حاصل کنیم . برخی پیچ های شش گوش به دلیل سایز بسیار کوچک یا سایز بسیار بزرگی که دارند آچار خور نمی باشند و برای باز و بسته کردن آن ها به مشکل خواهیم خورد.

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب پیچ شش گوش باید به آن توجه کنیم آن است که از این پیچ در چه صنعتی و در چه دستگاه یا موردی استفاده می شود و سپس با توجه به آن انتخاب مناسب را داشته باشیم.

کاربردهای پیچ شش گوش در صنایع مختلف
آشنایی بیشتر با پیچ شش‌گوش

بعضی های پیچ های شش گوش به صورت نیمه رزوه هستند، این بدان معناست که فقط بخش انتهایی این پیچ ها دارای رزوه است و بخش دیگر آن رزوه ندارد. جالب است بدانید، آن بخش که رزوه ندارد می تواند فشارهای زیادی را تحمل کند بدون این که پیچ آسیب ببیند. پیچ های نیمه رزوه معمولا در استانداردهای جهانی ساخته می شوند که معادل با Din 931 است. اگر قصد خرید این نوع پیچ ها را دارید می توانید همین حالا سفارش خود را ثبت کنید.

جنس پیچ های شش گوش: پیچ های شش گوش از جنس فولاد ، آهن ، استیل ، پلاستیک ، پی‌ وی سی و … ساخته می شوند که در صنعت از جنس فولاد آن بیشتر استفاده می شود.

پیچ شش گوش گالوانیزه: در مکان هایی که در معرض رطوبت هستند یا آب و هوای مرطوب حاکم است از پیچ شش گوش با پوشش گالوانیزه استفاده می کنند زیرا استحکام خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد و از سایز های 6 تا 36 میلی متر در بازار موجود است در استفاده از این پیچ توجه داشته باشید که باید همراه با آن از مهره گالوانیزه در سازه استفاده کنید.بنابراین انتخاب پیچ و مهره متناسب با یکدیگر از نظر جنس اهمیت زیادی دارد.

در کل ما برای انتخاب پیچ های شش گوش باید دقت فراوانی کنیم و مهم ترین چیزی که ما باید به آن توجه کنیم صنعتی است که می خواهیم از آن پیچ در آن صنعت استفاده کنیم.

بهترین جنس پیچ شش گوش

پیچ شش گوش جزو پیچ هایی هست که در جنس های مختلف می تواند وارد بازار شود، یکی بهترین جنس هایی که شما می توانید در بازار بیابید، جنس استیل آن است، زیرا در گذر زمان اصلا دچار زنگ زدگی نخواهد شد. بنابراین به شما توصیه می کنیم اگر در محیط های مرطوب و یا دریایی زندگی می کنید حتما جنس استیل آن این نوع پیچ را انتخاب کنید، در غیر این صورت می توانید از پیچ های شش گوش فولادی استفاده کنید، که بسیار مقاومت بالایی نیز دارند.

یکی از انواع پیچ های شش گوش این است که بلافاصله در زیر سرِ پیچ  به شکل  واشر دار ساخته می شود که باعث می شود پیچ  آب بندیِ بهتری داشته باشد. پیچ های شش گوش استیل برای موقعیت هایی که سازه باید فشار متوسطی را متحمل شود مناسب است زیرا مقاومت آنها در برابر خوردگی و فشار بالا در محیط هایی که رطوبت وجود دارد نیز می توان از آنها بهره برد. پس هرکدام از جنس های این پیچ ها بسته به هر شرایط کاربرد و کارایی خاص خود را دارند.

پیچ های شش گوش که از آلیاژ های فولاد ساخته شده اند، بسیار مقاوم هستند و معمولا از آن ها در سازه های بزرگ و ماشین آلات استفاده می کنند، بنابراین اگر شما در شرکت های بزرگ پتروشیمی مشغول به کار هستید، قطعا به این نوع از پیچ ها نیاز خواهید داشت. پیچ های فولادی در برابر نیروهای خارجی عمل کرده و می توانند فشار را به صورت حداکثری تحمل کنند. این نوع از پیچ ها در دو مدل دیده می شوند، مدل اول پیچ های رزوه دار هستند و مدل دوم بدون رزوه که هر کدام در صنایع مختلفی می توانند کاربرد داشته باشند.

سخن پایانی

در این متن سعی داشتیم شما را با پیچ های شش گوش آشنا کنیم، همان طور که مستحضر بودید، این نوع پیچ ها در ابعاد و سایزهای مختلفی وجود دارند و هم چنین شما می توانید آن ها را در جنس های مختلف بیابید. بنابراین قبل از خرید حتما به خوبی جستجو کرده و بهترین را برای خود انتخاب کنید. مجموعه ما سعی کرده که بهترین پیچ ها را با کمترین قیمت به شما عرضه کند، تا تمامی مشتریان از مجموعه پیچ گستران راضی باشند، شما همچنین می توانید با یک تماس ساده از خدمات پشیبانی ما بهره مند شوید.