چگونه از خوردگی پیچ و مهره ها و بست ها جلوگیری کنیم؟

چگونه از خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره ها جلوگیری کنیم؟

برای هر پروژه کوچک یا بزرگ، پیچ ها و مهره‌ها به شما کمک می‌کند تا قطعات مختلف را بهم متصل کنید تا یک ساختار مناسب ایجاد کنید، خوردگی یکی از مشکلاتی است که برای سازه‌ها اتفاق می‌افتد.

متخصصان ساخت و ساز و سایر افرادی که در پروژه های مرتبط با فلزات کار می‌کنند باید برای کاهش احتمال خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره گام مناسبی بردارند و در ساخت پیچ‌ها و مهره‌ها از فرایندها و پوشش‌هایی استفاده کنند که از خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره جلوگیری شود. این موضوع اهمیت زیادی دارد که اتصالات برای مدت زیادی مستحکم و بدون تغییر باقی بمانند. همچنین عمر هر کسب و کاری مرتبط با فلزات بستگی به این موضوع دارد. اگر خوردگی اتفاق بیفتد مستقیماً روی کسب و کار تأثیر می گذارد و بسیار مهم است که برای رفع این مشکل باید راه هایی را امتحان کنید که از خوردگی جلوگیری کند. در اینجا اطلاعاتی در مورد خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره و پیشگیری از آن آورده‌ایم:

دلایل خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره

خوردگی یک واکنش الکتروشیمیایی است که در تماس هر فلز با ماده اسیدی یا آب رخ می‌دهد. خوردگی به اشکال مختلفی مانند خوردگی شیمیایی و خوردگی جوی ظاهر می شود. یک واکنش شیمیایی در اثر واکنش شیمیایی دو ماده اتفاق می افتد. زمانی اتفاق می افتد که هر فلز یا سطحی در معرض گاز یا مایع قرار گیرد. از طرف دیگر خوردگی اتمسفر زمانی رخ می دهد که فلز با آلاینده موجود در هوا تماس پیدا کند. در شرایط مرطوب مانند باران و یا آب شدن برف اتفاق می‌افتد. می‌توان این رسوبات را از سطح فلز جدا کرد اما به زودی در تماس با هر ماده اسیدی دوباره فرآیند خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره آغاز می شود.

چگونه از خوردگی جلوگیری کنیم؟

پیچ‌ها و مهره‌ها به عنوان سازه های مکانیکی هستند که کاربردهای زیادی دارند. مهره ها دارای سوراخی بر روی سطح خود هستند و پیچ ها دارای ساختاری بیرون زده هستند. پیچ ها در مهره ها قرار می گیرند تا ساختار مفصلی و متصل به یکدیگر را ایجاد کنند. آنها در اندازه ها، شکل ها و مشخصات مختلف یافت می شوند تا نیازهای صنایع مختلف و افراد را برآورده کنند. واشر یکی دیگر از انواع بست است که برای جلوگیری از هر گونه لیز خوردن بین پیچ و مهره استفاده می‌شود.

  • یکی از روش‌های جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره اینست که از پوشش مناسب و ضدخوردگی استفاده کنیم. مانند آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ. پیچ‌ها و مهره‌هایی با این روکش‌ها از خاصیت ضد خوردگی برخوردارند.
  • ایجاد یک پوشش‌های حفاظتی: استفاده از پوشش رنگ یک روش مقرون به صرفه برای جلوگیری از خوردگی است. پوشش‌های رنگی به عنوان مانعی برای جلوگیری از انتقال بار الکتروشیمیایی از محلول خورنده به فلز موجود عمل می‌کنند.
  • اقدامات محیطی: خوردگی در اثر واکنش شیمیایی بین فلز و گازهای موجود در محیط اطراف ایجاد می‌شود. با انجام اقدامات مربوط به کنترل محیط، می‌توان این واکنش‌های ناخواسته را به حداقل رساند. این امر می‌تواند اقدامات ساده‌ای مثل کاهش قرار گرفتن در معرض باران یا آب دریا و یا اقدامات پیچیده‌تری مانند کنترل میزان گوگرد، کلر یا اکسیژن در محیط پیرامون باشد.
  • حفاظت کاتدی: متداول ترین مثال برای حفاظت کاتدی، پوشش فولاد توسط روی است، روندی که به عنوان گالوانیزه شناخته می‌شود. فلز روی فعال‌تر از فولاد است و هنگامی که شروع به خوردگی می‌کند اکسیدهایی تولید می‌شود که از خوردگی فولاد جلوگیری می‌کند در این روش فولاد به سلول الکتروشیمیایی کاتد تبدیل می‌شود.
  • بازدارنده‌های خوردگی: بازدارنده‌ها مواد شیمیایی هستند که با سطح فلز یا گازهای اطراف واکنش می‌دهند تا واکنش‌های شیمیایی منجر به خوردگی را سرکوب کنند. آنها با قرار گرفتن در سطح یک فلز نقش محافظ را ایفا می‌کنند. این بازدارنده‌ها از طریق فرآیند انفعال شناخته می‌شوند.
خوردگی و زنگ زدگی پیچ و مهره

انواع خوردگی

انواع مختلفی از خوردگی وجود دارد که ظاهر متفاوتی دارند و در مکان های مختلف رخ می دهد، در اینجا چند نوع خوردگی وجود دارد که لیست کرده‌ایم:

1- خوردگی گالوانیکی

این نوع خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که دو نوع فلز مختلف به یکدیگر متصل شده و جریان الکتریسیته از یکی به دیگری جریان یابد، این امر باعث ایجاد خوردگی و ضدزدگی در پیچ ومهره می‌شود.

2- خوردگی یکنواخت

این نوع خوردگی در تمام سطح بست و پیچ و مهره زمانی رخ می دهد که به درستی روکش و آبکاری نشده باشند.

3- خوردگی شکاف

به نظر می‌رسد این نوع خوردگی در شکاف‌ها و باز شدن‌های کوچک در بست‌ها رخ می‌دهد که می‌تواند بر روی پیچ نیز تأثیر بگذارد.

4- خوردگی حفره ای

این اتفاق در سوراخ های ریز رخ می دهد، این سوراخ ها به قدری ریز هستند که تشخیص آنها دشوار است. بیشتر در نیکل و کروم رخ می دهد، اما با تمیز نگه داشتن سطح می توان از آنها جلوگیری کرد.

5- خوردگی بین دانه ای

آیا تا به حال دیده اید که جوشکارها قطعاتی را در آب فرو کنند تا خنک شوند و این کار را برای جلوگیری از خوردگی بین دانه‌ای انجام می دهند. این معمولاً در فولاد ضد زنگ هنگامی که با دمای بسیار بالا تماس پیدا می‌کند، رخ می دهد.

بنابراین با توجه به مشکلاتی که خوردگی و ضدزدگی در پیچ ومهره ها ایجاد می‌کند بهتر است قبل از تهیه و خرید پیچ و مهره به این موضوع و شرایط محیط کاری خود توجه کنید تا بعدا نیاز به هزینه اضافی برای تعمیرات نداشته باشید.

برای مشاوره و خرید پیچ و مهره با ما تماس بگیرید.

منبع: dufast-international

Last Update: 21 MAY 2023