راهنمای خرید پیچ و مهره

یکی از موارد مهمی که مهندسان از قبل برای اجرای پروژه های ساختمانی یا صنعتی در نظر می گیرند تامین قطعات یا مصالح می باشد. در این زمینه پیچ ها جایگاه ویژه ای دارند زیرا کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف و ساختمانی دارند و امروزه پیچ های صنعتی و ساختمانی نقش مهمی در بازار جهانی قطعات و لوازم جانبی صنعتی و ساختمانی دارند. در مقالات قبلی یا در قسمت های مختلف این وب سایت، سعی کردیم تا شما خوانندگان عزیز هرچه بیشتر با انواع قطعات مورد استفاده در اتصالات فلزی مانند پیچ، مهره یا واشر از جمله پیچ شش گوش، انواع پیچ های ساختمانی و… آشنا شوید. اما نکته مهم این است که وقتی قصد خرید و سفارش پیچ و مهره را دارید، مطالعه راهنمای خرید پیچ ​​و مهره می تواند بسیار مفید باشد. به خصوص برای مهندسان یا مدیران جوان و کم تجربه، این امر در برخی موارد می تواند مهم باشد.

در هنگام خرید پیچ و مهره چه مواردی باید رعایت شود؟

پیچ و مهره از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع و بخش های مختلف می باشد. این دو فلز اصلی برای اتصال دو قسمت به یکدیگر استفاده می شوند و در انواع و مواد مختلف تولید می شوند. پیچ وسیله ای است که به صورت میله ای گرد طراحی و ساخته می شود که روی آن رزوه های مارپیچی از مواد مختلف قرار می گیرد. تعریف مهره یک قطعه حلقه ای شکل است که از مواد مختلف ساخته شده است که داخل آن شکاف های دایره ای شکل وجود دارد. برای اتصال دو قسمت مختلف، انتخاب پیچ و مهره از نوع و اندازه بسیار مهم است. زیرا هر یک از این ابزارها بدون دیگری قابل استفاده نیستند. مصرف کنندگان برای خرید پیچ ​​و مهره ابتدا باید نیاز خود را ارزیابی کنند و سپس بهترین برند را انتخاب و خرید کنند.

پیچ و مهره ها مواد و اشکال مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع آن، پیچ و مهره های بلند است که در بیشتر زمینه ها استفاده می شود. این نوع در مواقعی که ارتفاع زیاد است و نیاز به پیچ های بلند داریم، استفاده می شود. این نوع پیچ در مواد مختلفی از جمله آهن، فولاد و فولاد ضد زنگ تولید و به فروش می رسد. کاربران می توانند با توجه به نیاز خود هر یک از این انواع را انتخاب و خریداری کنند. یکی دیگر از انواع پرکاربرد آن نوع صنعتی است. از پیچ و مهره های صنعتی برای اتصال قطعات و ابزارهای مورد استفاده در صنعت استفاده می شود. در نتیجه در برابر شرایط سخت مقاومت بیشتری دارند و از مواد قوی تری ساخته می شوند.

این محصولات به دلیل کاربردهای متعدد در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده حداکثری از آن، انتخاب بهترین پیچ و مهره از نظر اندازه و جنس بسیار مهم است. نوع فولاد ضد زنگ یکی از پرکاربردترین انواع آن است. این ابزارها به لطف وجود آلیاژهای فولادی، مقاومت بالایی در برابر محیط های مرطوب و خورنده دارند. در نتیجه کاربران می توانند این ابزار را در محیط های حساس خریداری کنند بدون اینکه نگران از بین رفتن آن در طول زمان باشند. مهم ترین پارامترهایی که انواع پیچ و مهره فولادی را متمایز می کند درجه آنها است. به طور کلی دو نوع مهره های فولادی ضد زنگ زیر تولید و استفاده می شود: فولاد کلاس AA مانند توپ 304، پیچ و مهره از فولاد A4 یا فولاد 316 ساخته شده است. این نوع ابزارها بر اساس استانداردهای (استاندارد DIN، استاندارد ASTM، استاندارد ASME و استاندارد ISO) در بازار موجود هستند.

چگونه پیچ و مهره مناسب را بیابیم؟

قبل از خرید پیچ ​​و مهره مناسب باید جنس، اندازه و نوع آنها را بشناسیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. این مقاله به شما کمک می کند تا بهترین پیچ و مهره را برای کار خود انتخاب کنید. یکی از مهم ترین و پرکاربردترین اتصالات در تجارت صنعتی و فنی پیج و مهره می باشد. ابتدا یک تعریف کلی از پیچ و مهره ارائه دهید. پیچ نوعی اتصال استوانه ای با شیارهای مارپیچ است که به آن رزوه می گویند. از پیچ ها برای نگه داشتن دو قسمت در یک موقعیت خاص نسبت به یکدیگر استفاده می شود. پیچ ها با اعمال نیروی چرخشی به سرشان باز و بسته می شوند. در برخی موارد لازم است یک مهره به پیچ اضافه کنید تا قطعات را در کنار هم نگه دارد.

اما در برخی موارد بسته به نوع پیچ، پیچ به تنهایی قطعات را در کنار هم نگه می دارد. رزوه داخلی مهره به اندازه پیچ است. چون قطر رزوه داخلی مهره متفاوت است بنابراین باید با قطر بیرونی پیچ یکی باشد و این باعث می شود که پیچ و مهره ها به هم قفل شوند و قطعات لازم را نگه دارند. برای خرید پیچ ​​و مهره مناسب برای کار خود، باید انواع پیچ و مهره را بشناسید و از بین هزاران مدل فلزی بهترین و مناسب ترین را انتخاب کنید زیرا پیچ و مهره ها انواع مختلفی دارند. فروشگاه اینترنتی ما قصد دارد با ارائه این مقاله اطلاعاتی کلی در مورد انواع پیچ و مهره در اختیار شما قرار دهد. بنابراین در مرحله دوم انتخاب خوبی از پیچ و مهره برای خرید خواهید داشت.

چگونه می توان پیچ و مهره را تعویض کرد؟

تعویض پیچ با نوع قوی تر همیشه امن ترین و بهترین گزینه نیست. گاهی اوقات، در برخی موارد خاص، پیچ های قوی تر شکننده تر هستند و تعویض پیچ قوی تر به اجزای مهم تر آسیب می رساند. از نظر جنس، پیچ ها به طور کلی به دو دسته پیچ های آهنی و پیچ های فولادی (خشک) تقسیم می شوند، البته در برخی موارد مواد فولادی و آلومینیومی نیز موجود است که کاربردهای زیادی دارد. به طور کلی، در بسیاری از موارد، هر دو نوع پیچ وجود دارد، اما شما باید بر اساس نیاز و کاربرد خود، نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. در اینجا دو دسته اصلی آهن و فولاد به تفصیل توضیح داده شده است.

این نوع پیچ از درصد کربن کمتری استفاده می کند که نرم تر است و در جاهایی که نیاز به چکش کاری است استفاده می شود. اما اگر تحت فشار باشد. برای موارد سنگین گزینه مناسبی نیست، اما این نوع را می توان پر استفاده ترین پیچ دانست. لازم به ذکر است که به این دو پیچ می توان روکش های مختلفی داد که یکی از مهم ترین پوشش ها پوشش گالوانیزه می باشد. این پوشش بهترین انتخاب برای مناطقی است که احتمال زنگ زدگی یا خوردگی وجود دارد. دیگر انواع غیرمعمول این پیچ های آهنی عبارتند از برنز، برنج و آلومینیوم و همچنین پوشش های مختلف مانند روکش روی و کروم.

استحکام پیچ به موادی که از آن ساخته شده و ابعاد آن بستگی دارد. پیچ ها یک عدد دارند که به آن درجه می گویند. این عدد مربوط به آلیاژ به کار رفته در آن و روش ساخت است. در جدول جهانی مربوط به پیچ ها برخی از انواع پیچ ها با توجه به کیفیت آنها مشخص شده است. استحکام پیچ از بالا به پایین افزایش می یابد. برای بهبود ظاهر پیچ ها یا افزایش مقاومت آنها از پوشش های مختلفی استفاده می شود. پیچ ها را می توان بر اساس شکل سر پیچ طبقه بندی کرد. سر پیچ به گونه ای طراحی شده است که بتوان پیچ را با ابزار لازم جدا کرد.

پیچ های شش گوش نیاز به آچار دارند. برای استفاده از گشتاور از این نظر به آنها پیچ آچار نیز می گویند که در مواقعی که نیاز به استفاده از توان زیادی برای پیچیدن داشته باشیم بهترین نوع هستند. مدل های سر بزرگ یا تخت هر دو چهار طرفه و دو طرفه هستند. که برای باز و بسته شدن به پیچ مناسب نیاز دارد. نوع آلانی نیز همین شکل را دارد. که سر پیچ دارای سوراخی است که می تواند یک کلید شش گوش به همان اندازه را در خود جای دهد. البته سر پیچ ها نام های مختلفی دارند.

سایزهای مختلف پیچ و مهره ها

پیچ و مهره باید از نظر اندازه یکسان باشد. و دو نشانگر مهم برای نشان دادن اندازه پیچ وجود دارد. یکی قطر پیچ و دیگری طول پیچ، برای انتخاب پیچ و مهره مناسب برای قطعه کار باید قطر و طول پیچ و مهره مورد نظر خود را بدانید. در هنگام خرید مثلاً پیچ های 5 میلی متری و 3 سانتی متری (30 میلی متری) عدد اول نشان دهنده قطر پیچ و عدد دوم نشان دهنده طول پیچ است که به اختصار با علامت علمی به شرح زیر است: M5×۳۰

که در آن M مخفف لاتین پیچ است. عدد اول قطر پیچ بر حسب میلی متر و عدد دوم طول پیچ بر حسب میلی متر است. اندازه هر کدام  باید با همان عدد اول قطر درخواست شود. در نهایت فروشگاه اینترنتی مجموعه ما امیدوار است با افشای محتویات پیچ و مهره مناسب شما را در انتخاب و خرید آنها یاری کند. با مراجعه به بخش محصولات ما میتوانید انواع پیچ و مهره و واشر را مشاهده کنید و در صورنیاز به راهنمای خرید پیچ و مهره با ما تماس بگیرید.

درجات یا گریدهای پیچ و مهره نشان دهنده دوام آنها بر اساس استانداردهای مربوطه است. در حال حاضر از انواع اصلی پیچ های مورد استفاده می توان به گریدهای 4.8، 5.6، 6.8، 8.8، 10.9 و … اشاره کرد که در زمینه های مختلف صنعت و همچنین ساخت سازه های اسکلت فلزی کاربرد دارند. همانطور که می دانید حتی انتخاب و خرید مهره و واشر نیز باید با استانداردهای لازم انجام شود تا مثلاً برای پیچ های کلاس 10.9 از مهره های کلاس 8 استفاده نشود.

 

استانداردهای مورد نظر برای انواع پیچ

امروزه انواع مختلفی از مهره ها و پیچ ها وجود دارد. از مهم ترین و معروف ترین استانداردهای مربوط به پیچ و مهره که در مقالات دیگر ارائه کرده ایم می توان به استاندارد DIN آلمان، استاندارد ASTM آمریکا و همچنین استاندارد ISO اشاره کرد. ابعاد پیچ و طول رزوه آن بسیار مهم است. همانطور که توضیح دادیم برای استفاده از پیچ و مهره و واشر در هر پروژه، صنعتی یا ساختمانی، کیفیت و اندازه آنها باید مناسب باشد تا به بهترین شکل به یکدیگر متصل شوند و این قطعات به هم پیوسته، کیفیت خود را برای یک مدت طولانی حفظ کنند. برای مهندسان و مدیران پروژه بسیار مهم است که پیچ و مهره ها را به صورت آبکاری یا گالوانیزه بخرند. امروزه، پیچ‌ها و مهره‌های موجود در این گریدها می‌توانند گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد یا روکش کروم سنگین باشند. برای مشاوره و راهنمای خرید پیچ و مهره یا واشر با شرکت ما تماس حاصل فرمایید ما بهترین محصولات را در اختیار شما قرار می دهیم.

مصارف مورد نظر انواع پیچ‌ها

پیچ ها اتصال دهنده های فلزی بلندی هستند که از سوراخ های دو یا چند سطح عبور می کنند تا آنها را در کنار هم نگه دارند. برخی از پیچ ها را می توان به جای هر تکیه گاه به سطوح وصل کرد. برخی از پیچ ها برای استفاده ایمن نیاز به مهره و واشر دارند. یک پیچ از دو قسمت تشکیل شده است: سر و بدنه رزوه دار. اتصالات در انواع مختلفی از مواد، از فولاد ساده گرفته تا تیتانیوم، پلاستیک و مواد دیگر دیده می شوند. بیشتر پیچ‌ها و مهره‌ها از فولاد ساخته شده‌اند، اما می‌توانند تغییراتی داشته باشند. این تغییرات در برابر آب مقاوم است. این مواد می توانند فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم باشند. این پیچ ها برای استفاده در فضای باز انتخاب های خوبی هستند.

این ابزارها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و هدف اصلی آنها نگهداری قطعات سازه ای است. پیچ به عنوان اساسی ترین ماده در پروژه های ساختمانی ضروری است. مفاصلی که ایجاد می کنند حتی تحت فشار زیاد هم نمی شکنند. طراحی پیچ ها برای مواد نرم و سخت متفاوت است، مثلاً برای اتصالات سازه ای، آسانسورها و سازه های فولادی و بتنی از پیچ های غلتکی استفاده می شود. هدف استفاده از آن اتصال قطعات به یکدیگر است. سر پیچ دارای یک شیار است که معمولاً به صورت علامت مثبت یا منفی است. این قسمت برای سفت کردن پیچ با پیچ گوشتی طراحی شده است. انواع پیچ ها با توجه به نوع استفاده عبارتند از:

پیچ گوش (پیچ گوش فولادی، پیچ hv، پیچ فولادی، پیچ آهنی)، پیچ های mdf، انواع پیچ اتوماتیک، پیچ اتاق، پیچ اصلی پروتو، پیچ متریک، پیچ چوب، پیچ های آلن (پیچ های استیل، پیچ های شش گوش، پیچ های شش گوش فولادی، پیچ های شش گوش رنگ شکری).

انواع مهره ها از نظر کاربرد شامل مهره های بسته، مهره های خشک، مهره های فولادی گالوانیزه، مهره های پیچ، مهره های HV و … می باشد که هر کدام بسته به نوع کاربرد برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ-و-مهره-در-صنایع-مختلف

مطلب مرتبط: پیچ و مهره استیل

کاربرد پیچ و مهره در صنایع پتروشیمی

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی صنایعی هستند که پیچ و مهره در آنها نقش مهم و حیاتی ایفا می کنند. پیچ و مهره در این صنعت کاربرد وسیعی دارد. این کاربردها از ساخت ساختمان ها و سازه های مرتبط با این صنعت تا خطوط تحویل محصول را شامل می شود. کاربرد گسترده پیچ و مهره و نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به این ابزار ساده و کاربردی باعث شده است که از انواع پیچ و مهره یا در واقع اتصالات برای ایفای نقش های متفاوت در این صنعت استفاده شود.

مجموعه ما عرضه کننده انواع پیچ و مهره پتروشیمی با سایزها و متریال های مختلف و کیفیت بالا این امکان را به شما می دهد تا محصول مورد نیاز خود را از سراسر ایران سفارش داده و در اسرع وقت دریافت نمایید. برای مشاهده لیست محصولات پتروشیمی و نفت و گاز به سایت ما مراجعه کنید و یا برای مشاهده لیست و دریافت راهنمای خرید پیچ و مهره از طریق شماره درج شده در سایت با کارشناس فروش تماس بگیرید.

یکی از مهم ترین صنایعی که پیچ و مهره در آن کاربرد فراوانی دارد، صنایع پتروشیمی و نفت و گاز است. پیچ و مهره در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. اهمیت بالای محصولات پتروشیمی و احتمال خطراتی مانند انفجار ناشی از وجود مواد قابل اشتعال در صنعت، استفاده از پیچ و مهره های مرغوب را اهمیت ویژه ای می بخشد. بنابراین پیچ و مهره های مورد استفاده در این تولیدات را باید از یک مرکز عرضه مهره مطمئن تهیه کرد. تولیدی ما مجموعه ای از پیچ و مهره های با کیفیت و با قیمتی مقرون به صرفه است که می توانید با خیالی آسوده نسبت به کیفیت محصول، پیچ و مهره مورد نظر خود را خریداری کنید. در اینجا به معرفی برخی از محصولات از لیست محصولات پیچ پتروشیمی می پردازیم.

از آنجایی که پیچ و مهره در بسیاری از صنایع استفاده می شود، در ساخت آنها از مواد مختلفی استفاده می شود. رایج ترین پیچ و مهره ها از آهن، فولاد و پلاستیک ساخته می شوند. هر نوع پیچ بسته به ویژگی های آن برای استفاده در یک کاربرد خاص مناسب است. هر صنعت و زمینه ای نیازمندی های خاص خود را دارد و به نوع خاصی از پیچ و مهره نیاز دارد. تجهیزات در صنعت پتروشیمی با مواد شیمیایی و خورنده های مختلفی در تماس هستند، بنابراین یکی از مهم ترین خواص مورد نیاز پیچ و مهره های مورد استفاده در این صنعت مقاومت در برابر خوردگی است.

مفتول فولادی، حتی سیم فولادی ضد زنگ، دارای محتوای کروم بالایی است که یک لایه اکسید کروم مقاوم در برابر خوردگی را روی سطح آن تشکیل می دهد. اما گاهی به دلیل نیاز به استحکام و سایر خواص فولاد، نیاز به استفاده از مواردی مانند فولاد در صنعت پتروشیمی داریم. در این صورت شما خواهید دید که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهند. لوله های پتروشیمی معمولاً گالوانیزه سرد و گرم و با پوشش دی کرومات هستند.

همانطور که در بخش های قبلی توضیح داده شد؛ پیچ و مهره در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی کاربرد دارد. انبارهای مواد اولیه؛ ساختمان های مختلف ماشین آلات حفاری، مخلوط کن؛ استفاده از پیچ و مهره در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مانند Re Actors و غیره. این ها نمونه هایی هستند که شما می توانید به خوبی در آن نقش پیچ و مهره را ببینید. که بسیار هم اهمیت دارند.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پیچ مورد استفاده در صنعت پتروشیمی مطلب مربوط به آن را مطالعه بفرمایید.

کاربرد پیچ و مهره در صنعت ساختمان سازی

کاربردهای مهم پیچ و مهره عبارتند از: کاربرد پیچ ​​و مهره در صنعت ساختمان که شامل پیچ و مهره و سازه های فلزی، سازه های فضایی و سازه های سبک می باشد. پرکاربردترین پیچ و مهره ها در اسکلت فلزی شامل پیچ و مهره های فولادی گریدهای 8.8 و 10.9 استاندارد DIN 931DIN 933 – DIN 934 و پیچ و مهره HV استاندارد DIN 6914 _ DIN 6915 و واشرهای استیل استاندارد DIN 691 است.

امروزه از این نوع پیچ و مهره ها در صنعت استفاده زیادی می شود. از دیگر کاربردهای پیچ و مهره در صنعت ساختمان می توان به پیچ و مهره های ستونی به نام انکر بولت اشاره کرد که L شکل هستند. پیچ و مهره در صنعت ساختمان سازی در کابینت، در، پنجره و … کاربرد فراوانی دارد و یکی از پرکاربردترین پیچ و مهره ها پیچ و مهره سازه های فضایی می باشد. همانطور که اشاره کردیم در میان انواع پیچ و مهره به دسته ای از آنها پیچ و مهره ساختمانی می گویند که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. پیچ های ساختمانی دارای استانداردها و ارزش های خاصی هستند و اصولاً نمی توان از انواع پیچ و مهره ها بر روی ساختمان ها و سازه ها استفاده کرد.

امروزه پیچ های ساختمانی به طور گسترده در سازه های فلزی و ساختمان ها استفاده می شود. در واقع در مقایسه سازه های بتنی و فلزی یکی از مزیت های سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی استفاده از پیچ و مهره می باشد. به همین دلیل امروزه در دنیا پیچ و مهره ساختمانی خرید و فروش زیادی دارد و در انواع سازه های فلزی کاربرد دارد.

دنیای تکنولوژی و صنعت مدرن بسیار وسیع و بزرگ است. در چنین دنیایی خرید پیچ ​​و مهره و استفاده از آن با سایر قطعات و مواد صنعتی بسیار مهم است. از طرفی با توجه به کاربردهای متعدد و متنوع پیچ و مهره در صنعت و ساختمان سازی، انواع پیچ و مهره های ساختمانی و صنعتی با توجه به بازارها و نیازهای جهانی طراحی و ساخته می شوند. صنایع مختلف استانداردهای متفاوتی برای انواع پیچ و مهره و حتی واشر دارند.

علم مهندسی با توجه به شرایط در زمان های مختلف، نوع و مصالح ساختمان ها (از جمله منازل مسکونی) دستخوش تغییرات و پیشرفت های بسیاری شده است. ساختمان با اسکلت پیچ و مهره ای از جمله این تغییرات است که در دنیا دارای مزایایی است، روند محاسبه و ساخت این نوع اسکلت به دلیل مزایای فراوانی که نسبت به معایب آن دارد رو به افزایش است. سرعت اجرای سازه های فلزی پیچ و مهره ای بیشتر از اتصالات جوشی است و زمان ساخت سازه های فلزی پیچی کمتر از سازه های جوشی است و با توجه به طولانی بودن مدت پروژه ها در کشور ما کاهش این نوع سازه ها توصیه می شود.

بنابراین متوجه شدیم که پیچ و مهره ها می توانند در صنعت ساختمانی بسیار موثر باشند و نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

سوالات متداول

رایج ترین انواع پیچ و مهره کدامند؟

پیچ شش گوش یا مهره شش گوش

با توجه به مطلب راهنمای خرید پیچ و مهره می‌توان  به این نتیجه رسید که هر زمان که از انواع پیچ و مهره صحبت می‌کنیم، پیچ و مهره شش گوش به ذهن متبادر می شود، زیرا معمولاً با ماشین بسته می‌شود و سر شش ضلعی دارد که استفاده از آن را با ابزارهای معمولی مانند آچار آسان می کند.

چطور سایز درست پیچ و مهره را انتخاب کنم؟

همه پیچ ها و مهره ها در سایز های مختلف تولید می‌شوند که در جداول مربوط به آنها ذکر شده است. اما متوجه شدن هرپارامتر نیاز به دانش مربوطه دارد. اگر هر چند وقت یکبار به کار با پیچ های نیاز دارید از افراد متخصص کمک بگیرید و با خیال راحت خرید پیچ و مهره را انجام دهید.

استاندارد بودن پیچ و مهره مهم است؟

استاندارد های مختلف مشخص می‌کنند برای تولید هر قطعه باید در چه شرایطی تولید شود و بعد از تولید باید چه ویژگی هایی داشته باشد. بنابراین دقت کنید پیچ و مهره هایی خریداری کنید که طبق استاندارد تولید شده باشند و در آزمایشگاه نمره خوبی در تست های مورد نیاز دریافت کرده باشند.