معرفی پیچ و مهره ساختمانی

معرفی پیچ و مهره ساختمانی

ساخت پل ها، پروژه ای است که باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا انجام اشتباه آن می تواند عواقب متعددی در آینده داشته باشد که جبران پذیر نیستند. یکی از مسائلی که باید به آن رسیدگی کنید، نحوه انتخاب و خرید اتصالات مناسب برای کار است.

انتخاب آنها به صورت تصادفی قابل بحث نیست، زیرا انواع مختلف اتصال دهنده ها در حالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و برای ساخت سازه ای مانند پل های عظیم باید از دانش مهندسان استفاده کنید. مهره هایی که می توانید برای ساخت پل دریافت کنید تأثیر می گذارد عبارتند از:

کاربرد پیچ و مهره در سازه های ساختمانی

نقش پیچ و مهره ساختمانی

شما باید در نظر بگیرید که پیچ ها تحت کشش یا فشرده شدن هستند. این تأثیر مستقیمی بر نوع پیچ‌های سازه ای دارد که می‌توانید تهیه کنید دارد، و بنابراین چیزی است که نمی‌توانید از آن غافل شوید. استفاده از انواع پیچ و مهره های اشتباه در چنین ساخت و سازی می تواند فاجعه بار باشد. به عنوان مثال، استفاده از پیچ و مهره با ویژگی های کشش بسیار خوب در یک منطقه با فشار بسیار بالا ممکن است منجر به فروپاشی سازه شود.

تاثیر اندازه پل بر روی انتخاب پیچ و مهره مناسب

اندازه پل با تعداد زیادی از ویژگی های فیزیکی پل ارتباط دارد. به عنوان مثال، هر چه بزرگتر باشد، سنگین تر خواهد بود. این بدان معنی است که شما به پیچ و مهره هایی نیاز خواهید داشت که بتواند کشش زیادی را تحمل کند تا در نهایت فرو نریزد.

تاثیر شرایط محیطی بر پیچ و مهره سازه ای

پل در در چه محیطی قرار خواهد گرفت؟ آب و هوای غالب آن منطقه به چه صورت است؟ آیا در منطقه ای مانند بیابان است که اختلاف دما بین روز و شب بسیار زیاد است، یعنی نیاز به پیچ و مهره هایی دارید که زیاد منبسط و منقبض نمی شوند. یا روی یک آب شور است، در این صورت باید بست هایی تهیه کرد که در برابر خوردگی مقاوم باشند. فهمیدن این موضوع به شما کمک می کند تا در مورد خرید ساختمانی تصمیم درستی بگیرید.

کاربرد پل تعیین کننده نوع پیچ ساختمانی

روشی که قرار است از پل استفاده شود، تعیین کننده نوع پیچ و مهره سازه‌ای است. به عنوان مثال، اگر در حال ساخت یک پل عابر پیاده ساده هستید، می توانید انتظار داشته باشید که وزن زیادی را تحمل نکند، و این بدان معنی است که ممکن است نیازی به خرج کردن پول زیادی برای اتصال دهنده ها نداشته باشید که برای این منظور در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، اگر قرار است توسط کامیون های باربری استفاده شود، این یک نگرانی اصلی خواهد بود.

به یاد داشته باشید، هدف از ساخت پل، گرفتن بهترین نتایج و در عین حال صرف حداقل هزینه ممکن است. با در نظر گرفتن موارد فوق، از هدر دادن پول در خرید ساختمانی جلوگیری کنید. با فکر کردن به موارد فوق، در موقعیت بهتری خواهید همچنین می‌توانید با مشاوران پیچ گستران پارس در این رابطه مشورت کنید.

معرفی پیچ و مهره با استحکام بالا برای ساخت و ساز

پیچ و مهره های با استحکام بالا یا پیچ های ساختمانی که معروف ترین آن استاد بولت است برای استفاده با مهره های شش گوش سنگین برای اتصال به سازه کمک می‌گیرند. برای اینکه یک اتصال ساختاری در نظر گرفته شود، باید با استانداردهای خاص  ASTM مطابقت داشته باشد. به طور خاص، ASTM  A536 یا ASTM  A194.

پیچ های ساختمانی نیز بر اساس درجه بندی طبقه بندی می شوند. سیستم درجه بندی بر اساس متریال پیچ، محدوده اندازه آن، میزان تحمل بار آن، حداقل مقاومت تسلیم و حداقل مقاومت کششی را در نظر می گیرد.

انجمن آمریکایی تست و مواد یا ASTM مسئول تنظیم استانداردها برای ابزارهای مختلف و صنایع خاص است. اگرچه این استانداردها داوطلبانه هستند، اما اکثر سازندگان بر طبق این استاندارد فعالیت می‌کنند، زیرا اعتماد بیشتری را به مشتریان خود القا می کنند.

علاوه بر ASTM A563 و A194، استاندارد A325 برای پیچ‌های شش‌ضلعی سنگین ساختمانی نیز کاربرد دارد. این استاندارد خواص مکانیکی برای پیچ و مهره هایی با قطر 0.5 تا 1.5 اینچ تعریف می کند.

استاندارد متریک معادل با نام A325M شناخته می شود و خواص مکانیکی پیچ ها را در اندازه های M12-36 تعریف می کند. در سال 2016، ASTM نام A325 را با ASTM F3125 جایگزین کرد. با این حال، علامت گذاری روی سر پیچ ها یکسان است تا از سردرگمی جلوگیری شود.

مقایسه پیچ های با مقاومت بالا و پیچ های معمولی

پیچ و مهره ها معمولا با استفاده از نوعی فولاد تولید می شوند. استحکام پیچ و مهره مستقیماً با مواد مورد استفاده در ساخت آنها ارتباط دارد.

بنابراین، پیچ و مهره ساختمانی از چه چیزی ساخته شده است؟ بسته به کاربرد مورد نظر برای پیچ، درجات مختلفی از فولاد استفاده می شود. فولاد مورد استفاده در هر نوع پیچ متفاوت است و برخی از آنها دارای استحکام کششی بالاتری نسبت به سایرین هستند.

هرچه استحکام کششی بیشتر باشد، اتصال پیچ سفت تر است و پیچ می تواند گشتاور بیشتری را تحمل کند. SAE (انجمن مهندسان خودرو) پیچ ها را به هفت درجه مختلف تقسیم کرده اند که از دو شروع می شود و به هشت ختم می شود. علاوه بر این، سیستم های درجه بندی دیگری نیز وجود دارند که پیچ های سازه ای با استحکام بالاتر از این درجه بندی یا گرید استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی گرید های 8 و 9 میپردازیم.

کاربرد پیچ ساختمانی گرید 9 در اسکلت ساختمان
پیچ ساختمانی گرید 9

پیچ‌های سازه‌ای گرید 9 که به پیچ شش‌ گوش گرید 9 نیز معروف هستند، یکی از قوی‌ترین پیچ‌های سازه‌ای هستند که امروزه می‌توان از آنها استفاده کرد. در حالی که پیچ معمولی گرید 8 دارای استحکام کششی 150000 PSI است، پیچ درجه 9 دارای استحکام کششی 180000 PSI است.

پیچ های درجه 9 برای کاربردهای سنگین برای مثال ساخت پل ها، برج ها و در خط لوله های نفت و پتروشیمی کاربرد دارند و همچنین اغلب در ماشین آلات سنگین مانند بولدوزر استفاده می شوند. این پیچ‌های ساختمانی گرید 9 نه تنها به‌طور قابل‌توجهی قوی‌تر از همتایان درجه 8 خود هستند، بلکه در برابر عناصر خورنده نیز بسیار مقاوم‌تر هستند، زیرا با کرومات روی زرد روکش شده اند که در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.

در حالی که سیستم درجه بندی SAE فقط تا درجه 8 می رود، پیچ های گرید 9 بدون شک پیچ و مهره ساختمانی قوی تری هستند.

پیچ گرید 8

پیچ گرید 8 بالاترین درجه پیچ SAE است. پیچ های درجه 8 دارای حداقل استحکام کششی 150000 PSI هستند. به عنوان یک مقایسه، پیچ ASTM  A325 تقریباً معادل SAE گرید 5 است. پیچ درجه 8 می تواند مطابق با استانداردهای490 ASTM  A باشد.

استحکام پیچ A325 یا مقاومت پیچ درجه 5 SAE معمولا برای پروژه های ساختمانی استفاده می شود. در ساخت پیچ و مهره های A325 از سه ماده اولیه استفاده می شود که عبارتند از:

نوع 1 – فولاد کربن متوسط یا فولاد آلیاژی یا فولاد boron

نوع 2 – فولاد مارتنزیتی کم کربن (این نامگذاری در سال 1991 از استاندارد حذف شد)

نوع 3 – فولاد ضد زنگ

منبع: whatispiping.com