معرفی استانداردهای مرسوم پیچ و مهره

امروزه کارخانه های زیادی در دنیا وجود دارند که پیچ های زیادی می سازند. مصرف کنندگان برای اطمینان از این محصولات باید از کیفیت آنها آگاه باشند. یکی از قسمت هایی که به کاربران اطمینان می دهد نرخ پیچ و مهره است. استانداردهای پیچ و مهره مجموعه ای از ضمانت ها هستند که بیان می کنند پیچ ​​می تواند تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرار گیرد. صدور استانداردها و رعایت معیارهای مختلف برای اخذ این تاییدیه بر عهده سازمان های مختلف در سراسر جهان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا این استانداردهای رایج را بررسی کنیم.

تاریخچه استاندارد پیچ و مهره ها

پیچ و مهره یکی از رایج ترین انواع اتصالات مورد استفاده در سایر قطعات می باشد. موضوع بسیار مهم در این مورد استاندارد پیچ ​​و مهره است. در این مقاله به استانداردهای کلی پیچ و مهره می پردازیم. به شما مهندس یا تکنسین عزیز پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

استاندارد پیچ ​​و مهره یکی از مهمترین استانداردها برای ساخت قطعات دارای اتصالات معمولی و اتصالات فلنجی می باشد. پیچ و مهره ها در بازار انواع و اشکال مختلفی دارند و معمولاً هر کدام برای مصارف متفاوتی ساخته می شوند. مهندسان در سراسر جهان از اواسط قرن نوزدهم سعی در توافق بر سر استانداردهای پیچ های ماشینی داشتند. کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در استانداردهای پیچ و مهره پیشگام هستند. با توجه به تفاوت استانداردهای فرانسه و آلمان که کاملا متریک هستند، بر خلاف انگلستان و ایالات متحده، این دو نیاز به استانداردها و روش های متفاوتی برای تبدیل دارند.

پیچ ب. E. K 300 بعد از میلاد و یا احتمالاً خیلی زودتر وجود داشته است. پیچ ها و مهره ها در گذشته برای اتصال دهنده های بزرگ استفاده می شد. آنها برای کارهایی مانند بلند کردن سطل های آب از منبع استفاده می شدند. در این مرحله تولید پیچ ​​و مهره برای اتصال نیاز به اندازه و مشخصات یکسانی دارد. این را می توان از آغاز استفاده از پیچ استاندارد در طول تاریخ متوجه شد.

همانطور که گفته شد، انواع مختلفی از استانداردهای مربوط به اتصال دهنده ها مانند پیچ ​​و مهره وجود دارد. برخی از این استانداردها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال استانداردهایی مانند DIN، ISO و British از پرکاربردترین استانداردها هستند.

جالب است بدانید که اکثر این استانداردها در 2 یا هر 3 نوع استاندارد مشترک هستند. به عنوان مثال، استاندارد ISO 4035 برای مهره های نازک شش ضلعی مطابق با استاندارد DIN 439 و BS3692 در استاندارد بریتانیا است. به همین دلیل، نمونه های زیر صرفا جهت راهنمایی ارائه شده است. زیرا بین اکثر استانداردها تغییرات اندازه وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد استانداردهای پیچ و مهره، بهتر است مقاله های زبان اصلی را مطالعه کنید. در حال حاضر استاندارد موسسه DIN یکی از پرکاربردترین استانداردها می باشد. DIN مخفف Deutsches Institut für Normung یا موسسه آلمانی استانداردسازی است. استانداردهای DIN کل محدوده کانکتورها را پوشش می دهند.

ISO یا سازمان بین المللی استاندارد سازی یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی (سازمان های عضو ISO) است. این سازمان متشکل از کمیته های فنی است که وظیفه اصلی آنها تهیه استانداردهای بین المللی است. پیش نویس استانداردهای بین المللی تایید شده توسط کمیته های فنی برای رای گیری در اختیار سازمان های عضو قرار می گیرد.

معرفی استانداردهای مرسوم پیچ و مهره

سیستم استاندارد چیست؟

پیچ و مهره در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی کاربرد فراوانی دارد. برخی از آنها برای خطوط لوله استفاده می شود و در برخی موارد امکان اتصال دستگاه به صفحات فلزی را فراهم می کند. از آنجایی که کیفیت این پیچ ها بسیار مهم است، سازمان های مختلفی برای تعیین استانداردهای کیفیت پیچ و مهره تشکیل شده اند. سیستم استاندارد پیچ ​​و مهره مشخصات همه محصولات را مشخص می کند. در این مقاله به بررسی این سیستم ها می پردازیم تا در هنگام خرید از کیفیت آنها مطلع شوید.

بسیاری از شرکت ها از استاندارد پیچ ​​و مهره پیروی می کنند. پس از تولید، پیچ و مهره برای سختی، استحکام، بار، برش شیار، عملکرد، مواد و چندین جزء دیگر به این سازمان ها ارسال می شود. پس از انجام این کار، به هر گروه از پیچ ها یک کد اختصاص داده می شود و سیستم های پیچ و مهره استاندارد را می توان با این کد تشخیص داد.

برخی از این استانداردها در برخی کشورها رایج است و برخی از این استانداردها در همه کشورها استفاده می شود. از آنجایی که بیشتر پیچ و مهره ها در خارج از کشور تولید می شوند، می توانید پیچ ​​و مهره هایی را با استانداردهای متفاوتی در بازار پیدا کنید. هر پیچ و مهره ای که دارای علامت و کد استاندارد باشد قابل استفاده است و می توانید از کیفیت آن مطمئن باشید.

زیرا مهره ها و پیچ ها به سازمان های مختلف ارسال می شوند. هر سازمان می تواند از چندین کد استاندارد استفاده کند. این کدها با یکدیگر برابرند، اما اعداد دیگر این سیستم ها با یکدیگر برابر نیستند.

این کدهای استاندارد منحصر به فرد هستند و گاهی حتی از کد استاندارد آنها برای نام گذاری پیچ ها استفاده می شود. به همین دلیل می توان از روی کد ویژگی هایی مانند راست دستی یا چپ دستی، کاربرد صنعتی آن، شکل داخلی طرح، اندازه شیارها، میزان کربن به کار رفته در آنها و بسیاری موارد دیگر را کشف کرد.

چه استانداردهایی برای پیچ و مهره وجود دارد؟

اشاره کردیم که مؤسسات زیادی وجود دارند که استانداردهای پیچ را منتشر می کنند. در ادامه به چهار مورد از این استانداردها خواهیم پرداخت.

همانطور که گفتیم سیستم های استاندارد متفاوتی داریم که هر کدام از کد خاصی برای دسته پیچ و مهره استفاده می کنند. در زیر به تعدادی از مهم ترین این سیستم های استاندارد اشاره می کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای سازه صنعتی خود داشته باشید.

همانطور که می دانید ISO یک سازمان استاندارد بین المللی است که از کمیته های فنی مختلفی برای تعیین استاندارد برای محصولات مختلف تشکیل شده است. پیچ و مهره در این مورد مستثنی نیست. اتصال دهنده ها، IS/TC 2 و SC10 از جمله کمیته های فنی هستند که استانداردهای ضروری را در زمینه های تولید انواع پیچ و مهره و واشر ارائه می کنند. این استاندارد برای تمامی پیچ های شش گوش و تخت و غیره ارائه شده است. این استاندارد که معمولا روی پیچ حک می شود به صورت عدد و علامت ISO می باشد. استانداردهای ISO 4014، ISO 8676، ISO 1665 نمونه هایی از این استانداردها هستند. استانداردهای اصلی و اساسی ISO برای پیچ و مهره عبارتند از:

 ISO 225: 2010: بست ها، پیچ ها و مهره ها با این استاندارد مطابقت دارند.

 ISO 16426:2002: این استاندارد مربوط به سیستم های یکپارچه ای است که کیفیت آن را تضمین می کند.

 ISO 2342:2003: استاندارد برای پیچ های ساقه دار بدون شکاف.

ISO 1234: استاندارد به اسپلیت پین و مهره های مربوط به آن اشاره دارد.

 ISO 1891:2009: اکثر سازندگان این استاندارد را دارند.

 ISO 1580:2011: پیچ های سر سوراخ دار این استاندارد را دارند.

 ISO 4014:2011: استاندارد برای پیچ ها و مهره های شش گوش برای محصولات کلاس 1 و 2.

استاندارد DIN چیست؟

یکی دیگر از استانداردهای معروف پیچ و مهره استاندارد DIN است که توسط آلمان صادر شده و بر استحکام و مقاومت انواع پیچ و مهره نظارت دارد. پیچ‌های آلن، پیچ‌های ناودانی، شش‌ضلعی‌ها و سایر پیچ‌ها همگی در استاندارد DIN با یک کد با یک عدد در کنار کلمه DIN مشخص می‌شوند. استانداردهای DIN 558، DIN 933، DIN 601 نمونه هایی از چنین استانداردهایی هستند که برای پیچ های مختلف ایجاد شده اند. استاندارد DIN با توجه به نوع اتصال به دسته های زیر طبقه بندی می شود:

DIN 440: واشرهایی که معمولا در سازه های چوبی استفاده می شوند از این استاندارد استفاده می کنند.

DIN 444: پیچ های چشمی مورد استفاده در بسیاری از صنایع دارای این استاندارد هستند.

DIN 603: این استاندارد برای پیچ های سر سوکت دار می باشد.

DIN 6797: این استاندارد در مورد پیچ و مهره های خاص کاربرد دارد.

DIN 7344: استاندارد مهره های چرخشی سنگین بر این اساس است.

DIN 7603: این استاندارد در مورد حلقه های قفلی کاربرد دارد.

DIN 6923: مهره های شش گوش فلنج دار بر اساس این استاندارد تولید می شوند.

DIN 7349: واشرهای مورد استفاده برای پیچ و مهره های بزرگ باید بر اساس این استاندارد ساخته شوند.

DIN 580: بست های نوری ساخته شده برای اهداف بالابری با این استاندارد مطابقت دارند.

DIN 7343: استاندارد برای پیچ های مارپیچ با طراحی معمولی.

این سیستم استاندارد یکی از قدیمی ترین هاست و تا سال 1960 بهترین سیستم استانداردسازی جهان بود. امروزه رایج ترین پیچ و مهره های موجود در بازار با استفاده از این سیستم، پیچ های شش گوش، پیچ و مهره نیمه رزوه ای و پیچ و مهره تمام رزوه مورد استفاده در سازه های صنعتی سنگین می باشد. کد DIN6915 نمونه ای از این سیستم کدهاست که به مهره شش گوش بزرگ اشاره دارد.

استاندارد din
استاندارد ASTM چیست؟

یکی دیگر از سازمان های بین المللی که در زمینه استاندارد فعالیت می کند ASTM است. استانداردهای مختلف این گروه بر بسیاری از موارد مانند سختی، استحکام، نقطه ذوب و سایر پیچ ها نظارت می کند و برای انواع پیچ ها مانند پیچ ​​آهنی و پیچ خشک با مواد مختلف ارائه می شود. ASTM A193، ASTM A325، ASTM A594 نمونه هایی از استانداردهای منتشر شده برای پیچ و مهره هستند.

یکی دیگر از الگوهای محبوب پیچ و مهره ANSI است که از چهار عدد مختلف و دو حرف برای نشان دادن الگوی خود استفاده می کند. به عنوان مثال، پیچ شش گوش دانه درشت با استاندارد B18.2.3.7.M و پیچ شش گوش با دنده ریز با استاندارد B18.2.3.1M تعریف شده است.

این سیستم یکی از پرکاربردترین سیستم های استاندارد پیچ و مهره در صنایع مختلف می باشد که کدهای متنوعی را برای انواع پیچ و مهره تولید کرده است. کدهای این استاندارد به بیش از ده کلاس تقسیم می شوند. استاندارد ISO 262 نمونه ای از کدهای این سیستم است. یکی دیگر از مهمترین سیستم های استاندارد پیچ ​​و مهره ANSI است. این سیستم استانداردهایی را برای انواع پیچ و مهره های فولادی و فلزی تعیین کرده است. کد استاندارد ANSI B18.3 نمونه ای از این کد سیستمی است که برای پیچ های آلن استفاده می شود.

این سیستم همچنین یکی از متداول ترین روش های پیچ و مهره ای است که در سراسر جهان استفاده می شود. کاربرد اصلی این سیستم پیچ و مهره های فلزی است و سه نوع (نوع 1، 2، 3) وجود دارد که هر کدام نشان دهنده نوع خاصی از پیچ می باشد. این سیستم آمریکایی از فرمت کد خاصی استفاده می کند. به عنوان مثال، ASTM A490 یک کد سیستمی است که سختی فولاد را مشخص می کند.

استاندارد astm
استاندراد BS چیست؟

یکی دیگر از استانداردهای مهم جهانی استاندارد کانکتور BS است که انواع مختلف اتصالات را در این زمینه مشخص می کند. از جمله استانداردهای مورد استفاده در این نوع برای ساخت انواع پیچ و مهره عبارتند از:

BS 3410: استاندارد برای واشرهای اینچی.

BS 1083: پیچ های سر شش گوش با این استاندارد تولید می شوند.

BSP: مهره قفل دولوله ای ساخته شده بر اساس این استاندارد.

BS 57: این استاندارد برای تولید مهره های شش گوش کامل استفاده می شود.

BS 4162: این استاندارد پیچ ​​های فلنج را پوشش می دهد.

استانداردهای دیگری نیز وجود دارند که فرمت های مختلفی را ارائه می دهند و برای پیچ های مختلف اعمال می شوند. استانداردهای ASME و EN دو استاندارد از این قبیل هستند. دقت داشته باشید که همه پیچ ها در هر یک از این فرمت ها کدهای استاندارد داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله استانداردهای پیچ و مهره را بررسی کردیم و متوجه شدیم که نمونه های مختلفی از استانداردها وجود دارد که می توان آنها را به پیچ و مهره های مختلف اختصاص داد. این استانداردها در سایر بخش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از اطلاعات مهم در هنگام سفارش این پیچ ها همین کیفیت پیچ است که می تواند به برندهای مختلف پیچ اشاره داشته باشد. اگر قصد خرید این پیچ و مهره ها را دارید، بهتر است استانداردهای مرتبط با آن ها را بشناسید، زیرا انتخاب استاندارد نادرست می تواند در دراز مدت مشکلات زیادی را برای سیستم و یکپارچه سازی شما ایجاد کند.