بررسی انواع پیچ ماشینی

پیچ های ماشینی نوعی اتصال دهنده هستند که معمولاً در ماشین آلات، الکترونیک و سایر کاربردها که به اتصال ایمن نیاز باشد استفاده می شود. پیچ‌های ماشینی در مدل های مختلف تولید می‌شود که مرسوم ترین آنها دارای یک سر صاف و گرد هستند و دارای یک شکاف برای پیچ گوشتی تا بهتر سفت شوند. البته مدل های چهارسوی آنها هم موجود است.

پیچ های ماشینی به همراه مهره در یک سطح از قبل دریل شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تعدادی از پیچ های ماشینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم

جنس پیچ های ماشینی

پیچ های ماشینی معمولا جنس هایی ماندد فولاد ضد زنگ آستنیتی، فولاد ضد زنگ مارتنزیتی، فلزات غیرآهنی مانند آلیاژهای برنج و مس و سایر مواد مانند تیتانیوم و پلاستیک تولید می‌شود.

انواع پیچ ماشینی

پیچ ماشینی دوسو

پیچ ماشینی دوسو  دارای گام های کوتاه و رزوه ریز است. پیچ‌های ماشینی دوسو DIN 84 علاوه بر کاربرد آن در ساخت ماشین‌آلات، معمولاً در صنایع الکترونیک، خودروسازی و هوافضا استفاده می‌شوند. یکی دیگر از کاربردهای پیچ ماشینی دوسو در کیس کامپیوتر هاست.

پیچ های ماشینی سر گرد در بسیاری از کاربردها تا حد زیادی جایگزین پیچ ماشینی دوسو شده اند. با این حال، پیچ ماشینی دوسو، برای برنامه‌هایی که نیاز به استحکام بیشتر در سر پیچ نیاز است یا در مواردی که نیاز است پیچ دارای طول بیشتری باشد، به انتخاب مطلوب تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که به جداسازی مکرر نیاز است و احتمال آسیب به محل نصب وجود دارد.

پیچ ماشینی DIN84 پیچ ماشینی دو سو DIN84

پیچ ماشین سر تخت

پیچ ماشینی سر تخت برای کاربردهایی انتخاب می‌شوند که بست نصب ‌شده باید همسطح سطحی باشد که بر روی آن نصب شده است به طوری که یک سطح صاف بعد از نصب آن ایجاد شود.

پیچ ماشینی سرتخت

پیچ ماشینی سر گرد

پیچ‌های ماشین سر گرد چیزی در حد میانه‌ای بین پیچ ماشین معمولی و پیچ های ماشینی سرتخت است. در حالی که پیچ های ماشینی دو سو معمولی به طور قابل توجهی از سطح بالا می آیند، پیچ های ماشینی سرگرد به دلیل خمیدگی سطحی برجسته را به وجود می‌آورند ولی کاملا به سطح چسبیده اند و کمتر قابل توجه هستند. با این حال، آنها به خوبی پیچ های ماشین سر تخت، کاملا هم سطح نمی‌شوند.

پیچ ماشینی سر گرد پیچ ماشینی

مطلب مرتبط : معرفی کامل پیچ آلنی

اندازه پیچ ماشینی

طیف گسترده‌ای از اندازه‌های پیچ ماشین وجود دارد، و دانستن نحوه اندازه‌گیری پیچ‌های ماشینی گام مهم دیگری در انتخاب بست مناسب برای کار است.

پیچ های ماشین را می توان هم بر اساس اندازه رزوه و هم از نظر طول اندازه گیری و دسته بندی کرد. طول معمولاً از زیر سر تا نوک پیچ ماشین اندازه گیری می شود.

M2.5، M3،M3 ،M4 وM5 به چه معناست؟

یک استاندارد رایج برای اندازه‌گیری پیچ‌های اندازه‌گیری بر اساس قطر، استفاده از مقیاس متریک است. برای پیچ های ماشینی که تحت استاندارد متریک فروخته می شوند، حرف  M با یک عدد دنبال می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، قطر پیچ بزرگتر خواهد بود.عدد بعد از  M قطر خارجی پیچ بر حسب میلی متر است.

بخشی ازمتن برگرفته از uk.rs-online.com