پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره این روزها دچار گوناگونی های بسیار زیادی شده است. درواقع آلیاژهایی که با آن پیچ و مهره درست می کنند بسیار متنوع و گوناگون شده و همین موضوع سبب می شود شما به محض رجوع به بازار، با پیچ و مهره های بسیار زیادی رو به رو شوید. پیچ و مهره استیل  یا پیچ و مهره فولادی هر دو بک معنی هستند و ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد، برای مثال این پیچ ها در شرایط رطوبتی دچار خوردگی نمی شوند، در برابر حرارت نیز بسیار عالی عمل می کنند. بنابراین شما می توانید به راحتی در هر محلی که هستید از این پیچ و مهره ها استفاده کنید.

انواع پیچ استیل و مهره فولادی

پیچ و مهره های استیل در ابعاد و سایزهای بسیار گوناگونی وجود دارند، که شما با توجه به کاری که انجام می دهید، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. در بیشتر اوقات پیچ شماره 304 همراه با گرید A2 بسیار پرکاربرد است و علاوه بر آن پیچ شماره 316 همراه با گرید A4 نیز بسیار می تواند به کارآید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که تفاوت بین این دو نوع پیچ در چیست، تنها یک عنصر اضافی تر به نام مولیبدن در این عناصر وجود دارد، که باعث ایجاد تفاوت بین این دو نوع پیچ شده است. این عنصر می تواند سبب شود که خورندگی این پیچ ها بسیار کاهش یابد، بنابراین می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر واکنش های شیمیایی اطراف از خود نشان دهد، که این جزو مزایای بسیار عالی به شمار می آید. در ادامه هر کدام از این پیچ ها را به صورت جداگانه برای شما بررسی خواهیم کرد.

پیچ و مهره فولادی304: پیچ و مهره شماره 304 دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم می باشد. باتوجه به آلیاژ هایی که دارد می توان گفت مقاومت این نوع پیچ و مهره بسیار بالا است و می تواند در انواع آب و هوا ها به کار رود، بدون اینکه ذره ای آسیب ببیند. در محیط های کلرایدی نیز به خوبی می تواند دوام بیاورد. با اینکه این پیچ می تواند در تمامی محیط ها دوام بیاورد، اما در محیط های نمکی بسیار کم طاقت شده و از بین می رود، در واقع در محیط هایی که بیشتر از 25 ppm سدیم کلرید دارد، به راحتی می تواند از بین برود.

پیچ و مهره استیل 316: این نوع پیچ، جزو پیچ و مهره هایی است که می تواند در شرایط سخت نیز به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که منظور از شرایط سخت چیست؟ در واقع شرایط سخت، همان محیط های دارای رطوبت و یا کلراید است. به دلیل این که خورندگی در این محیط ها بسیار بالا است، بنابراین این مورد که پیچ خیلی زود دچار زنگ زدگی نشود، امری بسیار مهم است. پیچ و مهره 316 نیز به دلیل وجود مقدار زیادی مولیبیدین درون خود، می تواند سال ها در محیط های مرطوب و هم چنین محیط های دریایی دوام بیاورد. به شما توصیه می کنیم، حتما یکبار هم که شده از این پیچ استیل استفاده کنید.

پیچ و مهره استیل پیچ و مهره فولادی و مزایای شگفت انگیز آن

پیچ و مهره استیل در چه محیط هایی کاربرد دارد؟

پیچ و مهره استیل حتی در پتروشیمی نیز بسیار پرکاربرد است. اگر شما تا به حال یک نیروگاه یا پتروشیمی را از نزدیک دیده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد که پیچ فولادی در این موارد بسیار پرکاربرد است. تابلوهای برقی که در نیروگاه ها وجود دارد جزو مواردی است که در آن ها پیچ و مهره بسیار پرکاربرد است. همچنین برای ساخت پایه اسکلت و نیروگاه، افراد نیاز بسیار زیادی به پیچ و مهره خواهند داشت. یکی از پیچ در صنعت پتروشیمی بسیار پرکاربرد است، پیچ بولت مدل a193 است. گرید های این نوع پیچ فولادی بسیار زیاد است، که در ادامه آن ها را برای شما نام خواهیم برد: B7- B8M – B8 – L7M – LZ-استاد بولت B7M  و…همان طور که دیدید، این نوع پیچ دارای گریدهای بسیار زیاد و متنوعی است، شما با توجه به موارد استفاده خود می توانید از این پیچ ها استفاده کنید. مهره مدل A194 نیز جزو مواردی است که بسیار در صنعت پتروشیمی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مهره نیز دارای گریدهای بسیار متفاوتی می باشد که شامل 2H , 2HM است. شما می توانید به راحتی از این مهره ها در تجهیزات لوله و شیرآلات استفاده کنید.

پیچ و مهره استیل همچنین در صنایع دریایی بسیار پرکاربرد هستند، بنابراین اگر شما هم در محیط های نزدیک به دریا زندگی می کنید و یا کارتان مربوط به صنعت دریا می شود، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از پیچ و مهره های استیل استفاده کنید. پیچ و مهره ای که در صنایع دریایی معمولا قابل استفاده است، معمولا از نوع 6 گوشه بوده و همچنین گرید 316 می باشد. این نوع گرید، همان طور که قبلا نیز گفته شد، به راحتی زنگ نمی زند و در رطوبت و محیط های دریایی می تواند به خوبی دوام بیاورد. معمولا برای ساخت انواع کشتی ها و قایق ها از پیچ 8.8 استفاده می شود، که این پیچ ها را به شکل آبکاری شده و یا به بیانی دیگر داکرومات درون کشتی ها قرار می دهند، همین باعث می شود که دیرتر پیچ زنگ بزند و دچار آسیب شود.

جالب است بدانید که پیچ و مهره های استیل در صنعت ساختمان سازی نیز بسیار پرکاربرد است. معمولا برای ساخت اسکلت ساختمان یا سازه های مربوط به ساختمان و فضایی از این نوع پیچ و مهره استفاده می شود. گریدهایی که در ساختمان سازی استفاده می شود، بسیار زیاد است. در ادامه برخی از آن ها را برای شما نام خواهیم برد که حتی در ساخت در و پنجره و کابینت نیز مورد استفاده قرار می گیرد، گرید های 8.8 و 10.9 جزو پرکاربردترین ها هستند که در مدل DIN .DIN934, , DIN 933 , 931 وجود دارد. مدل های DIN 6915 و DIN 6914 نیز واشردار بوده و بسیار می توانند پرکاربرد نیز باشند. بنابراین اگر می خواهید ساخت و ساز را شروع کنید، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از پیچ و مهره فولادی ضد زنگ استفاده کنید.

تا این جا متوجه شدیم که پیچ استیل از یک روکش ضدزنگ ساخته شده و می تواند در محیطی دوام بیاورد و مورد استفاده قرار گیرد. فولاد ضدرنگی که در پیچ و مهره های استیل به کار می رود، گرید های 316 و 304 می باشد. پیچ استیل انواع و اقسام متفاوتی دارد که در ادامه آن ها را برای شما نام خواهیم برد: پیچ های خودکار، آلن استیل، سرشش گوش، استوانه ای، شیروانی و متری. هریک از این پیچ های متری در صنعت بسیار پرکاربرد هستند، که در بالا نمونه های آن برای شما ذکر شد، علاوه بر این ها پیچ و مهره فولادی در صنعت نرده و حفاظ نیز بسیار می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مخصوصا اگر منزل شما نزدیک به دریا است و یا در محیط دارای رطوبت زندگی می کنید، به شما پیشنهاد می کنیم، حتما از پیچ و مهره استیل استفاده کنید.

ویژگی و مزایای پیچ و مهره استیل پیچ و مهره فولادی

ویژگی های پیچ استیل و مهره استیل چیست؟

همان طور که گفته شد، در صنایع فولادی، همانند اتصال دو قطعه ورقه استیل و یا شیرآلات و… شما نیاز به پیچ و مهره دارید. به صورت کلی برای اینکه بتوانید دو قطعه فولادی را به هم متصل کنید، نیاز به پیچ و مهره دارید. بنابراین این روزها پیچ و مهره ها تبدیل به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای ما شده اند. پیچ و مهره های استیل ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارند، که در ادامه یک به یک برای شما توضیح خواهیم داد.

پیچ و مهره های استیل می توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار از خود نشان دهند، بنابراین در برابر آسیب های خارجی که ممکن است هر لحظه به آن ها وارد شود، سریع آسیب نمی بینند و خراب نمی شوند. به شما پیشنهاد می کنیم که حتما برای کارهای ساختمانی خود از پیچ و مهره های آلن استیل استفاده کنید.

اگر قصد دارید پیچ مورد نظر خود را تا انتها سفت کنید، به طوری که هیچ نقطه اضافی ای باقی نماند، پیچ های خودکار می توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. با خیال راحت پیچ مورد نظر خود را سفت کنید.

بیشتر افرادی که در محیط های مرطوب زندگی می کنند و یا در محیط های دریایی مشغول به کار هستند، از این ترس دارند که پیچ و مهره هایشان به صورت زنگ بزند. این گونه افراد صد در صد باید از پیچ و مهره استیل استفاده کنند که ضد زنگ نیز هست. از بین پیچ و مهره های استیل که نام برده شد، پیچ و مهره سرخزینه می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد که از روکش ضد زنگ ساخته شده و با توجه به آلیاژهایی که درون خود دارد، می تواند سالیان درازی برای شما دوام بیاورد.

گفتنی است، زمانی که پیچ و مهره های شما دچار زنگ زدگی شود، جدا کردن آن ها به مراتب بسیار سخت تر خواهد شد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا از پیچ و مهره ای استفاده شود که دچار اکسایش نمی شود، در این خصوص پیچ و مهره فولادی حرف اول را می زند.

مزایای پیچ و مهره استیل

  1. استحکام بالا: پیچ و مهره های فولادی به دلیل استحکام بالا شناخته می شوند همین مزیت آنها را برای کاربرد های سنگین و شرایط سخت بسیار پرکاربرد کرده است. آنها می توانند بارهای بالا را بدون شکستن یا خم شدن تحمل کنند.
  2. مقاومت در برابر خوردگی: پیچ های فولادی معمولاً از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه ساخته می شوند که باعث می شود در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت داشته باشند. این ویژگی پیچ و مهره فولادی باعث شده تا در فضای باز که در معرض رطوبت و موادشیمیایی قرار می‌گیرند، مقاوم هستند
  3. دسترسی آسان: پیچ های فولادی به دلیل پرکاربد بودن همیشه در دسترس هستند.
  4. مقرون به صرفه: در مقایسه با سایر مواد تولید پیچ و مهره، پیچ و مهره های فولادی نسبتاً ارزان هستند و آنها را به گزینه ای مقرون به صرفه برای بسیاری از کاربردها تبدیل می کند.

مقایسه پیچ های فولادی و دیگر متریال تولید پیچ و مهره

به طور خلاصه پیچ و مهره های فولادی استحکام و قدرت خوبی دارند و در شرایط سخت و مرطوب در برابر خوردگی هم بسیار مقاوم هستند و همچنین در مقایسه با فلزی تیتانیوم هزینه پایین تری دارند معمولا در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از  پیچ و مهره فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود مانند استاد بولت A 193

 
جنس هزینه استحکام و قدرت ماشینکاری مقاومت در برابر خوردگی سایر خواص
فولاد نرم کم پایین آسان ضعیف همیشه در دسترس است
فولاد ضد زنگ بالا بالا سخت بسیار عالی مقاوم در برابر خوردگی
تیتانیوم خیلی بالا بالا سخت بسیار عالی سبک و مقاوم در برابر خوردگی
برنج در حد متوسط پایین آسان بسیار عالی احتمال جرقه زدن بسیار پایین
آلومینیوم پایین پایین آسان خوب سبک، مقاوم در برابر خوردگی
آلیاژ نیکل و کروم خیلی بالا بالا سخت بسیار عالی مقاومت در برابر حرارت بالا

مطلب مرتبط: پیچ آلن 

سخن پایانی

در این بخش پیچ و مهره فولادی به صورت کامل معرفی شد. پیچ استیل از آن جهت که دیر زنگ می زنند، می توانند گزینه ای مناسب برای شما باشند، همچنین می توانند فشار را به خوبی تحمل کنند و مقاومت بالایی دارند. پیچ گستران انرژی پارس سعی کرده که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. شما می توانید برای خرید پیچ و مهره استیل با ما تماس حاصل کنید، همکاران ما با توجه به شرایطی که دارید، شما را راهنمایی خواهند کرد.

update: 6 May 2023

منبع: whatispiping.com