معرفی انواع مهره ها و کاربرد هر کدام

به دنیای بزرگ مهره های فلزی خوش آمدید در ادامه این مطلب شما را با انواع مهره های فلزی و صنعتی آشنا می‌کنیم و با کاربردهای فراوان آنها بیشتر آشنا می‌شویم. 

مهره یک جسم حلقوی، گرد یا چند ضلعی است که در سوراخی رزوه می شود. مهره ها اتصالات کمکی برای سفت کردن پیچ ها در مسیر چرخشی آنها هستند. مهره و پیچ در موقعیت نر و ماده به هم قفل می شوند. رزوه و شیار مهره و رزوه و شیار پیچ باید دارای تناسب خاصی برای چرخش مناسب پیچ در داخل مهره باشد. مهره ها معمولا از فولاد، آهن یا فلزات دیگر ساخته می شوند، اما مهره های پلاستیکی برای پیچ های پلاستیکی نیز ساخته می شوند. مهره در انواع مختلف آهن، فولاد کربنی، فولاد آلیاژی یا فولاد ضد زنگ موجود است. انواع مهره فلزی در اشکال مختلف مانند مربعی، شش ضلعی، هشت ضلعی در دسترس هستند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

فروش انواع مهره

مهره های چدنی نوع دیگری از انواع مهره های فلزی هستند که به صورت استوانه ای توخالی یا رزوه ای طراحی شده و به طور کلی یکی از کاربردی ترین مدل های مهره در صنایع مختلف می باشد. این مهره به شکل شش ضلعی یا شش رزوه است و برای سفت کردن لوله های آهنی و خشک استفاده می شود. این نوع مهره با توجه به لوله های آهنی ساخته می شود. یعنی همان کیفیت هایی که در تولید لوله های فولادی به کار می رود در تولید این مهره ها نیز به همین صورت استفاده می شود.

مهره کاسه ای نمدی یکی دیگر از اتصالات صنعتی پرکاربرد است که در صنایع مختلف به همراه انواع پیچ های شش گوش استفاده می شود. این مهره مانند مهره های معمولی عمل می کند، اما بافت و شکل متفاوتی دارد. مهره کاسه ای نمدی دارای شکل استوانه ای شش ضلعی با دنده های مختلف در قسمت داخلی می باشد. مهره های کاسه نمدی اشکال مختلفی دارند و از هر کدام می توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. تفاوت عمده این نوع مهره با مهره معمولی بیرون زدگی مهره قابلمه ای است که داخل آن واشر تفلون تعبیه شده است.

مهره فولادی یکی دیگر از اتصالات صنعتی است که به شکل استوانه شش ضلعی رزوه ای ساخته می شود و برای سفت کردن و بستن پیچ های مورد استفاده در صنعت اتصال استفاده می شود. با توجه به استاندارد مشخص شده DIN934 مطابق با ISO4032، مهره های فولادی یکی از مفیدترین مهره های مورد استفاده در اتصالات می باشند. این نوع مهره ها که به مهره های فولادی ضد زنگ نیز معروف هستند، به عنوان یک جفت جدایی ناپذیر در مقابل یک پیچ عمل می کنند که در صورت لزوم می توان آن را جدا کرد.

مهره ها یکی از یکپارچه ترین وسایل در این صنعت هستند. مهره که به عنوان جسم رزوه دار نیز شناخته می شود، قسمتی مدور یا چند ضلعی است که با مرکز ثقل رزوه می شود. پیچ بسته شده و محکم در هم قرار می گیرند. رزوه مهره و رزوه پیچ و همچنین جنس مهره و جنس پیچ باید باهم مطابقت داشته باشند. مهره انواع مختلفی دارد: مهره شش گوش، مهره کاسه نمدی، مهره چاکدار، مهره مربعی، مهره قلاب دینام و مهره خروسکی.

مهره شش گوش

شاید اولین تصویری که از مهره شش گوش به ذهن شما می رسد، شش ضلعی بودن آن باشد! این تصویر درست است و حتی می توان گفت که نام این مهره از ظاهر آن گرفته شده است. مهره های شش گوش از انواع مهره های مورد استفاده در این زمینه هستند که به شکل شش گوش هستند.

جنس این مهره ها می تواند پی وی سی، آهنی، فلزی یا پلاستیکی باشد، به همین دلیل به این مهره ها فلزی، پلاستیک و … نیز می گویند، البته می توان دسته بندی بهتری برای این خانواده از مهره ها انجام داد. مهره استیل، مهره شش گوش استیل کربن (مهره فولادی 8.8)، مهره شش گوش فولادی آلیاژی (مهره استیل 10.9)، فولاد ضد زنگ، مهره شش گوش فولادی (مهره فولادی A2 و …) از زیر مجموعه مهره های شش گوش به شمار می رود.

مهره شش گوش رایج ترین نوع مهره مورد استفاده در صنعت است و می توان گفت که برای تمام مصارف صنعتی با مصارف عمومی استفاده می شود! دلیل این محبوبیت را می توان در استحکام بالای آن دانست. اگر بخواهیم به صنایع خاصی که از این نوع مهره استفاده می کنند اشاره کنیم، می توان به صنایع پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، صنعت ساختمان (ساخت سوله، اسکلت فلزی، پل، ساختمان و سازه های بزرگ و غیره)، کوپلینگ در انواع مختلف اشاره کرد. ماشین آلات، واحدها (راهسازی، کشاورزی، تزریقی و …) و صنعت آب و فاضلاب از جمله مواردی هستند که مهره های شش گوش بسیار در آن دیده شده است.

مهره شش گوش باریک DIN 936

مهره کاسه نمدی

مهره کاسه نمدی یکی از پرکاربردترین انواع مهره های فلزی هستند. همانطور که می دانید اتصالات غیر جوشی مانند پیچ و مهره ضعیف تر از اتصالات جوشی هستند. یکی از دلایل آن این است که اگرچه پیچ و مهره ها با یکدیگر خوب مچ می شوند، اما به مرور زمان به دلیل جابجایی اندک اتصال، پیچ و مهره ها می لغزند و اتصال می شکند. به همین دلیل، خوب است از قبل در مورد مناطقی که می دانیم شکاف های زیادی وجود دارد فکر کنیم و راه حلی برای آن بیندیشیم. برخی از این روش ها شامل استفاده از انواع مختلف واشر یا مهره است. در این مقاله به معرفی نوع دیگری از مهره های قفلی به نام مهره های کاسه ای نمدی می پردازیم.

اگر می خواهید با پیچ و مهره های خود راحت باشید، می توانید از مهره های نمدی جدید استفاده کنید. تکنیک استفاده شده در این مهره بسیار ساده و در عین حال بسیار موثر است. در این نوع مهره، یک لایه پلاستیکی واشر مانند بر روی دیواره داخلی مهره اعمال شده است تا از برآمدگی هایی که باعث می شود پیچ داخل مهره در هنگام لرزش به شدت سر بخورد و اتصال را شل کند، جلوگیری کند. مهره های کاسه ای نمدی کاربردهای زیادی دارد.

مهره کاسه نمدی Din 985 سفارش و خرید مهره کاسه نمدی

مهره چاکدار

مهره چاکدار یا شکاف دار که در انگلیسی به آن مهره قفلی نیز می گویند، به دلیل ظاهر منحصر به فردش در 2 نوع A و B در بازار یافت می شود، وجود شکاف در یک طرف مهره امکان استفاده از این مهره در ریخته گری را می دهد. قسمت پیچ خورده مهره ها می تواند خاصیت چسبندگی فوق العاده ای داشته باشد. بهتر است در نگهداری از این مهره ها بسیار کوشا باشید، زیرا کوچکترین شل شدنی در این پیچ و مهره ها می تواند بسیار آسیب زننده باشد، تا جایی که مجبور شوید مهره را عوض کنید.

مهره های شکاف دار به دو صورت چاک دار و قلعه ای شکل تولید می شوند. استاندارد مورد استفاده برای مهره شکاف دار DIN 935، DIN 937 و DIN 979 است که بیشتر در صنعت خودرو و ماشین آلات کشاورزی کاربرد دارد. DIN935 یک مهره شکاف دار در یک طرف آن است. مهره ها دارای شیارهایی هستند که پس از بستن مهره می توان آنها را از شیار عبور داد. کاربرد مهره چاکدار عمدتاً در صنعت خودرو و ماشین آلات کشاورزی است. قسمت شیاردار این مهره ها می تواند خاصیت چسبندگی عالی داشته باشد.

مهره چاکدار بخشی از مهره فلزی است که در بالای آن یک اتصال وجود دارد که مهره را در داخل لوله قفل می کند و از باز شدن مهره جلوگیری می کند. این مهره به دو صورت کوچک و قلعه ای مطابق تصویرساخته می شود. مهره دوبل را نیز در تصویر مشاهده می کنید. همانطور که می بینید، زائده های مهره کاستل به صورت دایره ای در بالای سر مهره قرار دارند. در نهایت برای بستن این مهره از یک سنجاق وارد شده در لوله استفاده کنید تا به راحتی باز نشود.

مهره چاکدار Din935

مهره مربعی

قبل از اینکه پیچ و مهره های شش ضلعی متداول شود، پیچ و مهره های مربع شکل در صنایع بسیار رایج بود زیرا آنها به دلیل شکل مربعی که داشتند، آنها کمترین شانس را برای سر خوردن کلید هنگام باز کردن کلید دارند. در اینجا برخی از کاربردهای مهره مربعی  وجود دارد که در آنها پیچ های مربعی می توانند بهتر از انواع دیگر پیچ ها عمل کنند.

به طورکلی پیچ و مهره های مربعی یکی از پر استفاده ترین پیچ و مهره ها هستند و قبل از آنکه  تولیدکنندگان و پیمانکاران به اتصال دهنده های سر شش گوش دسترسی داشته باشند، برای انواع مختلفی ازکارها و اتصالات از  پیچ و مهره های سر مربعی استفاده می کردند. هر دو این مدل پیچ و مهره ها به این اجازه را می دهند که از هم جدا نشده و شل نشوند.

سبک مربعی این پیچ و مهره ها ظاهری روستایی به آن می دهد که سایر پیچ های شش گوش ندارند. در واقع، پیچ و مهره مربعی اغلب در بازسازی خانه های روستایی یا دیگر خانه های قدیمی استفاده می شود. علاوه بر این، این پیچ و مهره ها به دیوارهای این خانه ها فرو می روند و برای آویزان کردن تزئینات روستایی مناسب هستند. این پیچ و مهره ها در سقف ها و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند و برای پروژه های مقاوم سازی  نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مهره مربعی Din557

مهره قلاب دینام یا مهره چشمی

مهره قلاب یا حلقه ای دینام که اغلب برای نصب دائمی و تجهیزات بارگیری استفاده می شود. به عنوان مثال برای بالا بردن موتور بزرگ یا ماشین صنعتی بزرگ از قلاب یا مهره دینام استفاده می شود. قلاب های دینام دارای یک حلقه در سر و یک نخ در انتهای دیگر هستند. به عبارت دیگر قلاب دینام یک پیچ مخصوص به خود دارد.

پین دینام یا پیچ رابط اتصال بار به بار است. این می تواند یک زنجیر، یک سیم کششی یا یک زنجیره فولادی باشد. از این مهره در آهنگری و جوشکاری استفاده می شود. مهره های دینام کارخانه تا دمای 860-890 درجه سانتیگراد حرارت می بینند، سپس برای عملیات حرارتی و شکل دهی و خنک شدن در آب یا روغن با دمای 550-660 درجه سانتیگراد قرار می گیرند و سپس تحت آزمایش سختی برینل قرار می گیرند.

ایجاد رزوه در مهره با یکی از روش های جوشکاری مانند جوش برقی، جوش گاز، جوش هیدروژن اتمی یا جوش گاز خنثی ایجاد می شود. باید اطمینان حاصل شود که در جوشکاری هیچ گونه تخلخل یا سوراخ قابل مشاهده ای در ناحیه جوش وجود نداشته باشد.

مهره قلاب دینام Din582

مهره خروسکی

مهره خوروسکی یا مهره پیچ برای ثابت کردن پیچ به همراه واشر که فرم بتنی دارد، استفاده می شود. جنس مهره خروسکی از آهن است. به صورت گالوانیزه تولید شده و یا به رنگ مشکی وارد بازار می شود. اگر به دنبال مهره ای هستید که به راحتی با دست باز و بسته شود، قطعا مهره خوروسکی بهترین گزینه است. یک بار که از آن استفاده کنید، مشتری آن خواهید شد و تا ابد این نوع مهره را خریداری می کنید.

مهره خروسکی دارای دو زایده بالا آمده با لبه نرم می باشد. به راحتی می توان با دست، قسمت سوراخ مهره را روی پیچ گذاشت و با دست آن را به دور حول پیچ چرخاند. باز کردن آن نیز اگر زیاد سفت نشده باشد و یا پیچ زنگ نزده باشد کار آسانی است. روش استفاده از مهره پیچ به این صورت است که پیچ از سوراخ ایجاد شده در قالب فلزی بتن عبور کرده و توسط مهره و واشر فنجانی در دو طرف قالب نگه داشته می شود. لازم به ذکر است که فشار زیادی هنگام بتن ریزی روی قالب ایجاد می شود. به همین دلیل پیچ مهره و واشر محفظه باید از کیفیتی برخوردار باشد که بتواند فشار بتن را تحمل کند.

مهره خروسکی Din315

مهره سر بسته

مهره سربسته همانطور که در شکل مشخص است به صورت گنبدی شکل است و در صنایعی چون دوچرخه ‌سازی، ماشین سازی، لوازم خانگی، صنایع غذایی و ساخت لوازم پزشکی و صنایع پتروشیمی … کاربرد دارد. همچنین این شکل ظاهری آن موجب جلوگیری از خوردگی پیچ می‌شود.

مههر سر بسته بر اساس استاندارد DIN 1587 تولید می‌شود و به صورت ضد آب و با روکش گالوانیزه به بازار عرضه می‌شود. این مهره ها نسبت به مهره های آهنی مقاومت بیشتری دارند. مهره سربسته معمولا در کنار اتصالاتی همچون پیچ شش گوش و پیچ اتاقی استفاده می‌شود.

مهره سربستهDin 1587

مهره ریلی

از مهره ریلی در مکان های دارای شیار و یا ایجاد حالت گیره استفاده می‌شود. مهره کشویی از یک مهره مربعی در داخل یک قاب فولادی فنری ساخت شده. مهره کشویی یکی از انواع مهره های تی است. کاربرد مهره فلزی ریلی در این است که استحکام و مقاومت بالایی ایجاد کرده و فشاری وارد شده را به آسانی تحمل می‌کند. از ایم مهره در صنایع ریل سازی استفاده می‌شود و به دلیل شکل خاصی که دارد بعد از نصب در حدود چند میلی متر قابلیت حرکت دارد.

استاندراد مورد نیاز مهره ریلی DIN ،ASTM ،ISO است و معمولا این مهره در بازار از جنس های  چدن، آهن، فولاد، آلمینیوم، روی، نیکل و پلاستیک ساخته می‌شوند.

مهره ریلی Din 508

مهره چاکنت

مهره چاکنت به دلیل شکل خاصی که دارد به آچار های معمولا قابل باز و بسته شدن نیست و باید از آچار چاکنت استفاده کرد. حالا سوال اینجاست که این مهره خاص به چه کاری می‌آید؟ 

مهره چاکنت بر اساس استاندارد DIN981 – DIN5406 تولید می‌شود. مهره چاکنت دارای چند قسمت است اولین قسمت که به شکلی مخروطی دارد و شیار هایی در آن قسمت دیده می‌شود که این شیار ها هستند که از باز شدن آ« جلوگیری می‌کنند. در واقع این مهره یکی از پر کاربرد ترین مهره ها برای فضاها پر ارتعاش یا ساخت دستگاه هایی است که ارتعاش زیادی دارند. در تولید این مهره از متریالی همچون فولاد و یا استیل استفاده می‌شود اما بای افزایش مقاومت تمام اتصالات نیاز به آبکاری دارند که مهره چاکنت از این قاعده مستثنی نیست.

تولید کنندگان مهره معمولا برای ساخت مهره ها از دو سیستم پیروی میکنند: 1- میلی متری 2- اینچی

مهره چاکنت 981 Din

جمع بندی

مهره ها این روزها انواع گوناگونی دارند و شما می توانید آن ها را در مدل های متفاوتی ببینید، اگر قصد خرید مهره دارید، می توانید همین حالا وارد وبسایت ما شده و با مشاورین ما تماس حاصل کنید، قطعا آن ها می توانند به خوبی شما را در رابطه با انواع مهره ها راهنمایی کنند. ما مهره های درجه یک تولید می کنیم و قطعا شما با خرید آن می توانید چندین سال از آنها استفاده کنید. اصلا هم نگران زنگ زدن آن ها نباشید.