مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی

بسیاری از کارهای صنعتی نیاز به استفاده از واشر دارند. واشرها وظیفه توزیع فشار مهره بر روی سطح را بر عهده دارند و خطر شل شدن مهره را در هر نقطه کاهش می دهند. در حالی که فلز یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده برای واشرها است، بسته به نیاز و کاربرد، مواد دیگری نیز وجود دارد و در مقایسه واشرهای فلزی و پلاستیکی، واشرهای غیر فلزی یا پلاستیکی از مواد مختلفی ساخته می شوند و طیف وسیعی از مزایا را ارائه می دهند که باعث می شود بسیاری از صنایع به دنبال آن باشند.

مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی

توضیحاتی در رابطه با واشر پلاستیکی

 واشرهای پلاستیکی بسیار مورد توجه مصرف کنندگان و تولیدی ها هستند زیرا در برابر لرزش مقاوم هستند و واکنشی ایجاد نمی کنند. این باعث ایجاد محیط کار ایمن تر می شود و در عین حال تولید را بدون وقفه ادامه می دهد. در مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی میبینم که نایلون در بین خودروسازان محبوب است، زیرا در مقایسه با فلز سبک وزن است و به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. نایلون و سایر پلاستیک‌ها مانند HDPE در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و سایر مواد خورنده بدون تخریب مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، پلاستیک معمولا در حمل و نقل یافت می شود.

واشرهای پلاستیکی به دلیل توانایی مقاومت در برابر ولتاژ بالا در بخش ساخت و ساز و کاربردهای الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این واقعیت که واشرهای پلاستیکی بدون جرقه و ضد مغناطیسی هستند نیز باعث محبوبیت آنها در صنایع الکترونیک و لوازم مصرفی می شود. کیفیت واشرهای پلاستیکی می تواند متفاوت باشد. در ادامه واشرهای پلاستیکی متفاوت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاربرد و ویژگی واشر پلاستیکی

انواع واشر پلاستیکی

1- واشر از جنس نایلون

استحکام، مقاومت در برابر سایش فوق العاده و خواص اصطکاک کم، آن را به یک واشر ایده آل برای اتصال دهنده ها تبدیل می کند. در برابر اکثر مواد خورنده خشن مقاوم است. به عنوان عایق برق و حرارت عالی عمل می کند. اغلب در مقاطع پر بار در کاربردهای الکتریکی، مانند محفظه سوئیچ استفاده می شود.

2- واشر پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE

انعطاف پذیر در دماهای پایین (60 درجه سانتیگراد) و مقاوم در برابر آب و هواهای مختلف. تحت فشار زیاد متراکم می شود و حتی در شرایط سخت محیطی خاصیت ضد آب ایجاد می کند. همچنین در برابر اسیدها و قلیاها مقاومت می کند و آنها را برای آب بندی اتصالات دیواری به سلول های سوختی عالی می کند. از کاربردهای غذایی گرفته تا مخازن روغن را شامل می شود. به خصوص برای فضای باز مناسب است.

3- واشر پلی اتیلن با چگالی کم LDPE

انعطاف پذیری خوبی دارد و  مقاومت استثنایی در برابر اسیدها، الکل ها و بازها دارد، بنابراین در محیط های مختلف عالی عمل می کند. در برابر خواص الکتریکی تغییر نمی کند، دارای مقاومت ضربه ای خوب است و در محیط های رطوبتی عالی عمل می کند. به دلیل تاثیر کمی که از دمای محیط می گیرد، در ساختمان و ساخت و ساز، اجزای یخچال و کالاهای ورزشی زمستانی محبوب است. LDPE نسبت به HDPE مقاومت تنشی بهتری دارد.

4- واشر پلی تترا فلوئورواتیلن PTFE

با اکثر قطعات متحرک به خوبی کار می کند و آنها را برای یاتاقان ها، چرخ دنده ها و اکثر قطعات کشویی مناسب می کند. غیر رسانا بودن، آن را به انتخابی برای عایق های الکتریکی در تخته های مدار تبدیل می کند. مقاومت شیمیایی خوبی دارد و اغلب در آزمایشگاه های شیمیایی به عنوان ظروف استفاده می شود.

مزایا و معایب واشر پلاستیکی

واشرها اغلب از مواد فلزی یا پلاستیک ساخته می شوند، اما گاهی اوقات از پلاستیک به دلیل هزینه کم، مقاومت در برابر دمای بالا و محدوده طراحی به طورگسترده استفاده می شود. واشرهای پلاستیکی بسیار محبوب هستند. مانند همه واشرها، واشرهای ساخته شده از پلاستیک دارای پیکربندی و طراحی های مختلف هستند. در حالی که همه آنها گرد با یک سوراخ در وسط هستند، برخی دارای الگوی سوراخ یا دندانه هایی در محیط بیرونی خود هستند. سایر مشخصات شامل قطر داخلی و خارجی، سختی، ضخامت، مقاومت در برابر دما، نوع مواد و استحکام آنها در برابر مواد شیمیایی، آب، سایش و سایر تنش ها می باشد.

واشرهای پلاستیکی را می توان از نایلون، که رایج ترین است، و همچنین از پلی استر، پلی کربنات، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و PTFE ساخت. واشرهای پلاستیکی قطعات سخت افزاری ساده ای هستند، اما در بسیاری از کاربردهای مختلف در صنایع ساخت و ساز، لوله کشی، ساختمان، خودروسازی و تولید، اجزای مهمی هستند. واشرها در رنگ ها و ضخامت های مختلف تولید می‌شوند.

در حالی که واشرها را می توان از مواد مختلفی برای دستیابی به خواص مختلف تولید کرد، در مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی متوجه می‌شویم که واشرهای پلاستیکی چندین مزیت منحصر به فرد را ارائه می دهند. همانطور که گفته شد، واشرهای نایلونی از پلاستیک ساخته شده اند، یک پلاستیک مصنوعی با ویژگی های منحصر به فرد که آن را برای استفاده در ساخت واشر ایده آل می کند. چندین نوع نایلون مختلف را می توان برای تولید واشر استفاده کرد، اما چهار نوع از محبوب ترین آنها نایلون 6، نایلون 6/6، نایلون MDS و Nylatron   هستند.

نایلون 6 به دلیل استحکام بالا شناخته شده است. نایلون 6/6 یک نایلون با ویسکوزیته بالا است که استحکام و مقاومت زیادی در برابر درجه حرارت از خود نشان می دهد و این ماده را برای کاربردهای شیمیایی و الکتریکی ایده آل می کند. نایلون MDS روان کننده ترین نایلون موجود است. Nylatron®، علامت تجاری Quadrant، ترکیبی از نایلون 6/6 و نایلون MDS است و به دلیل روانکاری خود شناخته شده است.

صرف نظر از نوع خاص نایلون مورد استفاده، واشرهای ساخته شده از این ماده چندین مزیت را ارائه می دهند. اول، نایلون انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهد و برای استفاده در کاربردهای مختلف بسیار ایده آل است. و از آنجایی که نایلون خورنده، ضد مغناطیسی و مقاوم در برابر اصطکاک و لرزش است، این واشرها می توانند مقدار زیادی سایش و حرکت را بدون آسیب تحمل کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی به آن پی می‌بریم این است که در برخی صنایع نمی توان از واشر پلاستیکی استفاده کرد، زیرا نمی توانند فشارهای بالا را تحمل کنند، بنابراین به سرعت خم شده و از کار می افتند، به شما پیشنهاد می کنیم در مصارف صنعتی و پتروشیمی از واشرهای فلزی استفاده کنید اما در مابقی صنایع مشکلی ایجاد نمی‌کند

توضیحاتی در رابطه با واشر فلزی

واشرهای فلزی صفحات نازک و دیسکی شکل با سوراخی هستند که بار پیچ، مهره یا سایر بست های رزوه ای را توزیع می کند. آنها را می توان برای اهداف مختلف و نیازهای محصول در کاربردهای صنعتی تولید کرد. در حالی که بسیاری از ویژگی‌ها و طراحی اصلی این اجزا بدون توجه به کاربرد مورد نظر یکسان باقی می‌مانند، برخی تفاوت‌ها باعث می‌شوند واشرهای فلزی برای کاربردهای خاص بهتر شوند.

از آنجایی که پروژه های مختلف نیاز به ابزار و اجزای خاص خود دارند، کارشناسان صنعت طیف وسیعی از واشرهای جداگانه را تولید می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای استفاده از واشرهایی که ممکن است در سناریوهای خاص کاملاً کاربردی نباشند، محصولی را انتخاب کنند که به بهترین وجه مناسب کاربردشان است. برخی از این گزینه ها عبارتند از: واشرهای تخت، واشر قفل، واشرهای ساختاری، واشرهای اریب دار.

واشرهای تخت: واشرهای تخت که واشرهای نوع A یا ساده نیز نامیده می‌شوند، رایج‌ترین نمونه‌هایی هستند که امروزه در بازار موجود است و در کاربردهای ساده و سخت استفاده می‌شوند. سطح بزرگ، آنها را برای توزیع بارهای سنگین ایده آل می کند. اگر یک برنامه شامل بار سنگین باشد، واشرهای ضخیم تری برای سازگاری با وزن افزایش یافته در دسترس هستند. واشر تخت USS، واشر تخت SAE، واشرهای تخت متریک.

انواع واشر فلری

انواع واشرهای فلزی

1- واشرهای قفلی یا فنری

واشرهای قفلی به طور ویژه برای محکم کردن بست هایی طراحی شده اند که ممکن است اصطکاک را از دست بدهند یا به طور نامطلوبی بچرخند. سه نوع اصلی واشر قفلی وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارند.

2- واشر تخت

 واشرهای تخت برای توزیع نیرو یا عمل کردن به عنوان فاصله‌دهنده موقت خوب هستند، در حالی که واشرهای قفلی به کاهش اثرات لرزش کمک می‌کنند و می تواند از شل شدن مهره ها در طول فرآیند کار جلوگیری کند.

3- واشرفولادی اچ وی

واشرهای ساختاری برای کاربردهای سنگین ایده آل هستند. این واشرها ضخیم تر از اکثر واشرهای تخت هستند، بنابراین می توانند بارهای فوق العاده بالایی را تحمل کنند. ساختار آنها شبیه یک واشر تخت استاندارد است. بیشتر واشرهای ساختاری دارای روکش سفت و سخت نیز هستند. این طراحی همراه با ساختار بادوام آنها به این واشرها اجازه می دهد تا بدون توجه به کاربرد، یک نگهدارنده ایمن ایجاد کنند. واشرهای ساختاری بیشتر در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند اما در کاربردهای دیگر نیز قابل مشاهده هستند.

4- واشر موجی

واشرهای موجی که معمولاً به آنها فنرهای موجی یا فنرهای موج دار پیچ خورده گفته می شود ، برای جذب تنش ناشی از بارهای فشاری محوری استفاده می شوند.

مزایا و معایب واشر فلزی

واشرهای فلزی همچنین به عنوان واشر ساده شناخته می شود، هدف آنها توزیع بار بست و در عین حال کاهش گرما و اصطکاک در طول فرآیند سفت کردن است. همانطور که در مصارف صنعتی و خانگی رایج است، می توان از آنها به عنوان فاصله دهنده نیز استفاده کرد. همچنین از واشرهای تخت برای ارائه عایق الکتریکی استفاده می شود.

اینها برای محدود کردن حرکت، بار محوری را برای اتصال دهنده ها در صورت ارتعاش یا انبساط حرارتی فراهم می کنند. واشرهای فنری فلزی هستند و اغلب به فنرهای مشابه که هزینه و وزن بیشتری دارند و در عین حال فضای بیشتری را اشغال می کنند ترجیح داده می شوند. آنها برای برنامه هایی که نیاز به انعطاف پذیری دارند عالی هستند. همه این دلایل به این دلیل است که صنعت هوافضا اغلب از واشرهای فنری در محرک های هواپیماها از جمله کنترل پرواز و فرود استفاده می کند.

برای اتصال دهنده هایی که تمایل به چرخش یا از دست دادن اصطکاک در اثر لرزش یا گشتاور دارند. تغییرات زیادی وجود دارد، اما همه آنها این کار را با نگه داشتن مهره و پیچ در جای خود انجام می دهند. واشرهای قفلی در صنایع حمل و نقل مانند خودروسازی و هوافضا مورداستفاده قرار می گیرند. آنها را در لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی نیز خواهید یافت.

برخی واشرها زبانه را به عنوان یک نوع واشر قفلی در نظر می گیرند . در هر صورت، دارای یک زبانه یا چندین زبانه و بریدگی است که برای شکل دادن به اطراف پیچ‌ها و مهره‌ها شکل می‌گیرد. یا به‌گونه‌ای طراحی شده است که صاف باشد. همچنین در برابر گرمای شدید یا لرزش‌های شدید مقاومت می‌کنند. به عنوان یک واشر برای عایق بندی اتصال دهنده ها یا شفت ها در تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. به همین دلیل واشرهای فلزی از مواد رسانا مانند فولاد یا آهن ساخته می شوند. از استفاده این واشرها در محیط های مرطوب خودداری کنید.

یکی از معایب واشرهای فلزی این است که بسیار گران تر از واشرهای پلاستیکی هستند. بنابراین در مصارف خانگی اگر از واشرهای پلاستیکی استفاده کنید، برای شما بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود، از طرف دیگر دی صنایع بزرگ و پتروشیمی بهتر است از واشرهای فلزی استفاده کنید. به صورت کلی واشرهای فلزی اصلا در محیط های مرطوب نمی تواند دوام بیاورد.

سخن پایانی

در مطلب مقایسه واشر فلزی و پلاستیکی سعی کردیم به صورت مفصل شما را با واشرهای فلزی و پلاستیکی آشنا کنیم، امیدواریم که این مطالب مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید در وبسایت ما تمامی مدل‌های واشر را مشاهده کرده و برای اطلاع از قیمت‌ها با واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید. در صورتی که سوالی در ذهن شما پیش آمده، می‌توانید از تیم مشاوران ما راهنمایی بخواهید.