رول بولت چیست؟

در پروژه های ساختمانی از انکر بولت یا رول بولت برای نصب صفحات فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به بتن سخت شده، سنگ، آجر و غیره استفاده می شود. این صفحات امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه های بتنی را برای اجرای نماهای متفاوت، پشتیبانی از تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات را فراهم می کند. اما آنچه مهم است انتخاب رول بولت بر اساس نوع عملکرد، اندازه، ظرفیت بار و محدودیت‌های نصب است. اگر می خواهید با انواع رولبولت ها آشنا شوید، به شما توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

رول بولت

انواع رول بولت ها

رول بولت از نظر نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی دسته بندی می شود. به طور کلی عملکرد رولبولت ها (باتوجه به کاشته شدن در بتن یا مواد دیگر) به چهار روش انجام می شود:

اصطکاک یا انبساط: در این حالت رول بولت پس از نصب یا کاشت با ایجاد نیروی اصطکاک با ماده پایه می تواند بارهای مختلفی را تحمل کند. اغلب رول بولت های فلزی این گونه عمل می کنند در این حالت پلاستیک (رول های صفحه) به این ترتیب به راحتی نصب می شوند. درواقع اتفاقی که در این روش اتفاق می افتد، این است که نیروی اصطکاک مانع لغزش جسم می شود که بیشتر این نیرو را رول بولت به وجود می آورد. اگر شما رول بولت های فلزی تهیه نمائید، قاعدتا این عمل راحت تر برای شما صورت خواهد گرفت و اصطکاک بیشتری خواهید داشت.

کلید یا بست: در این حالت، رول بولت با ایجاد حفره یا آسیاب کردن مواد پایه، حفره ای ایجاد می کند که در این موقعیت اغلب بتنی است. این نوع رول بولت ها ظرفیت حمل بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را تحمل کنند و در فواصل کم از لبه متریال پایه نصب شوند. بنابراین در این روش حتما باید دقت داشته باشید که رول بولت حتما بتواند بتن مورد نظر شما را حفاری و یا سوراخ کند. هرچقدر رول بولت نیروی بیشتری وارد کند، قاعدتا می تواند حفاری بهتری انجام دهد، شما می توانید رول بولت های فلزی تهیه کنید.

ترکیبی از اصطکاک و انبساط: این نوع رول بولت ها در دو حالت اصطکاکی و انبساطی به طور همزمان عمل می کنند. آنها همچنین دارای ظرفیت حمل بالا و تعادل بار پویا هستند. احتمالا تا این جا متوجه این موضوع شده اید، که رول بولت همانند یک اهرم برای شما عمل می کند و سعی دارد کار را برای شما آسان تر کند. هنگامی که شما قصد دارید، با رول بولت کارهای بسیار سخت و طاقت فرسا انجام دهید، بهتر است از رول بولتی استفاده کنید که بتواند ترکیبی عمل کرده و نیازهای شما را برطرف نماید.

رول بولت های آرماتور: انکر بولت های شیمیایی که به چسب بتن یا چسب آرماتور نیز معروف هستند، با اتصال بین میلگرد یا میله با مواد پایه، استحکام پیوند ایجاد می کنند. مزیت استفاده از این نوع رول بولت ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت است. بعضی از رول بولت ها کارشان این است که به سازه شما استحکام ببخشند، تا سازه شما اصلا دچار آسیب نشود، شما می توانید با رول بولت آرماتور این کار را به راحتی انجام دهید و بین مواد پایه و میله خود پیوند محکمی ایجاد کنید، البته که این رول بولت ها سایز و اندازه خاصی ندارند.

برای مشاوره و سفارش انواع رول بولت از طریق شماره   02155435700   با واحد فروش ما در ارتباط باشید.

چه عواملی می تواند در انخاب نوع رول بولت تاثیر بگذارد؟

شرایط محیطی: عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوایی و رطوبت، وجود مواد خورنده مانند اسیدها، چربی ها، فرآورده های نفتی، فسفات ها، سولفات ها و غیره در محل رولبولت و در نقاطی مانند شهرهای حاشیه ای، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، نیروگاه ها، کارخانه ها… از جمله عوامل موثر بر انتخاب آن هستند. جنس (فولاد، پلاستیک و شیمیایی) و روکش (گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، استنلس استیل و …) رولبولت مجموعه ای از مواردی است که با توجه به شرایط محیطی تعیین می شود.

زمان بارگذاری: رول بولت ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنسیت، نوع بار (کششی و برشی یا استاتیکی و دینامیکی) می توانند بارهای مختلفی (بین 10 تا 15000 کیلوگرم) را تحمل کنند.

نوع بار: به طور کلی بارهای سازه ای به دو دسته تقسیم می شوند.

بار استاتیک: بارهای استاتیکی با مقدار ثابت به سازه متصل می شوند و در طول زمان تغییر نمی کنند. عوامل جانبی وزن سازه، وزن تجهیزات، وزن فرد و … نمونه هایی از بار ساکن هستند. تقریباً همه رول بولت ها این نوع بار را تحمل می کنند.

بار دینامیکی: این نوع بارها در طول زمان تغییر می کنند و به سه دسته کلی تقسیم می شوند. عبور افراد، ماشین آلات، نیروی باد، برف، انواع وسایل و تجهیزات در حال کار مانند موتورهای الکتریکی نمونه هایی از این نوع بارها هستند. این نوع بار در زمان بسیار کوتاه و در اثر برخورد شدید، انفجار و یا تخریب بخشی از سازه اتفاق می افتد. بدیهی است برای تحمل هر نوع بار دینامیکی باید رول بولت انتخاب شود.

ویژگی های رول بولت

قطر رولبولت و عمق کاشت: بر اساس میزان بار و همچنین محدودیت های موجود از جمله سوراخ های روی پایه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز نصب و سایر محدودیت های طراحی و اجرا مانند فاصله بین نصب رول بولت ها از لبه بتن و فاصله بین بنرها، قطر و عمق کاشت رول بولت مشخص می شود. عمق کاشت دستگاه های مربوط به باربری مستقیماً با ظرفیت آن متناسب خواهد بود و حداقل و حداکثر در نظر گرفتن ضخامت ماده پایه و همچنین قابلیت های سازنده را حتما باید در نظر گرفت. زمانی که قطر رولبولت به دلیل محدودیت‌های خاص ثابت باشد، اما بار آن کمتر از میزان تعیین شده باشد، می‌توان با افزایش عمق کاشت، رولبولت را انتخاب کرد. از طرف دیگر، اگر سوراخ رول بولت بیشتر از بار شده باشد، می توان عمق کاشت را کاهش داد تا بهترین انتخاب انجام شود.

با توجه به موارد فوق، رول بولت های شیمیایی تنها محصولاتی هستند که می توان با عمق کاشت متفاوت انتخاب، طراحی و اجرا کرد. ماده اصلی: انواع بتن اعم از جامد، متخلخل، سبک، ترک خورده، هوادهی و … به همراه انواع آجر، سفال (آجر توخالی)، تخته گچ و سیمان، سنگ طبیعی (سنگ طبیعی) و … از جمله مصالح می باشد. که به دلیل مقاومت های مختلف یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب رول بولت هستند.

هر نوع رول بولت دارای ویژگی هایی است که باید در فاصله مشخصی از لبه آزاد بتن و همچنین در فاصله مشخصی از مصالح دیگر نصب شود. به طور کلی رول بولت ها به دو صورت نصب می شوند:

در روش اول رولبولت و صفحه فلزی به طور همزمان نصب می شوند. در این روش ابتدا رولبولت کاشته می شود و سپس صفحه فلزی، میله، آرمیچر، تجهیزات و … در زمان مناسب نصب می شود.

دلایل خراب شدن رول بولت چه چیزهایی می تواند باشد؟

در این حالت رول‌بولت بدون آسیب رساندن به مصالح دیگر، صفحه فلزی و بتن از سوراخ خارج می شود. رعایت نکردن مشخصات نصب رول‌بولت مهمترین دلیل این خرابی است. نامناسب بودن بار بارگذاری شده با ضخامت صفحه فلزی باعث این خرابی می شود. در این حالت صفحه فلزی صددرصد آسیب دیده است. هنگامی که رول‌بولت در بتن نصب می شود، کشش در یک مخروط بتنی در فضای مخروطی اعمال می شود. اگر بتن نتواند این کشش را تحمل کند، شکست مخروط بتن رخ می دهد. این شکست زمانی رخ می دهد که حداقل فاصله بین دو رولبولت با یکدیگر یا حداقل فاصله بین نصب رول بولت و لبه بتن رعایت نشود.

در این حالت، حجم بار بیشتر از استحکام کششی رولبولت است و در نتیجه رول بولت قطع می شود.

انواع رول بولت
عوامل موثر در طراحی رول بولت

در بسیاری از موارد با توجه به شرایط و اهمیت نصب، انتخاب رول‌بولت مناسب باید با طراحی و بر اساس برخی مبانی و تئوری های مرتبط صورت گیرد. برخی از عواملی که بر طراحی پیچ رول‌بولت تأثیر می‌گذارند عبارتند از، بار جهت دار: تمامی بارها از هر نوع و ماهیت قابل تبدیل به دو نوع بار را دارند. بار کششی، N، بار برشی، V.

به همین دلیل انواع رولبولت ها برای تحمل نیروهای کششی و برشی شناخته شده اند و برای طراحی رول بولت مورد نظر باید میزان این بارها مشخص شود. نوع بار: طراحی استاتیکی یا دینامیکی بار باید تعیین شود. بار وارده بر سازه: تمام بارهایی که وارد سازه می شوند باید در طراحی لنگر در نظر گرفته شوند. این بارها می تواند شامل وزن اعضا و تجهیزات سازه ای باشد که به طور دائم نصب شده اند.

به دلیل وجود برخی محدودیت ها از جمله نصب نادرست رول بولت ها، همه آنها نمی توانند بارهای یکنواخت را تحمل کنند. همانطور که در بالا نیز گفته شد، تنها سه بار برشی شیبدار را تحمل می کنند. برای جلوگیری از این مشکل می توان فاصله بین لنگر و سوراخ بین صفحه فلزی را با روش هایی مانند استفاده از واشرهای مخصوص (Dynamic Set) پر کرد. بدیهی است استفاده یا عدم استفاده از این روش باید در طراحی مشخص شود.

فاصله پیچ های رول بولت ها از یکدیگر و فاصله از لبه مواد پایه نیز بسیار مهم است. تا زمانی که مخروط های تنش ایجاد شده توسط هر لنگر با یکدیگر تداخل نداشته باشند یا از لبه مواد پایه فاصله داشته باشند، یاتاقان های لنگر کاهش نمی یابد، اما اگر این فواصل کمتر باشد، لازم است کاهنده اعمال شود. بدیهی است که این فاصله ها را نمی توان تا حد مشخصی کاهش داد. تغییر در عمق کاشت می تواند باعث شود که اندازه مخروط تنش تحت تأثیر قرار گیرد که بر روی طرح تأثیر می گذارد. وجود میلگردهای تقویت کننده بتن می تواند به کاهش اثر مخروط های کششی کمک کند

کاربرد رول بولت چیست؟

نصب پارتیشن، سقف کاذب، سرویس بهداشتی، تجهیزات بیمارستانی، پانل های پیش ساخته بتنی، نماهای فلزی ساختمان، بالابر آسانسور و پله برقی، لولای داربست فلزی، تکیه گاه و نگهدارنده سیستم های لوله کشی و کانال کشی، تجهیزات و ماشین آلات ماشین آلات، راه آهن و زیرزمینی، جرثقیل، تجهیزات، هواپیما، دکل های برق و مخابرات و … نمونه هایی از کاربرد این محصول می باشد.

امیدواریم تا این جای کار به خوبی با ویژگی و کاربرد آنها آشنا شده باشید. پیچ گستران تمام سعی خود را کرده که بهترین رول بولت ها را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. اگر برای خرید این محصول سوالاتی دارید، می توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.