بررسی تفاوت بین پیچ و مهره متریک و اینچی

یکی از فاکتور هایی که باید هنگام خرید پیچ و مهره در نظر بگیرید تفاوت بین سیستم های متریک و اینچیاست که باید به خوبی آن را درک کنید. این دو سیستم برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند و هنوز هم در زندگی روزمره ما نقش تعیین کننده ای دارند. این مقاله تفاوت ‌پیچ‌ متریک و اینچی را بررسی می‌کند و به شما کمک می‌کند بفهمید کدام سیستم ممکن است برای نیازهای شما بهترین باشد.

پیچ و مهره متریک چیست؟

پیچ و مهره های متریک از سیستم متریک استفاده می کنند که بر اساس سیستم بین المللی واحدها (SI) است. سیستم SI از متر، کیلوگرم و ثانیه به عنوان واحدهای پایه خود استفاده می کند. پیچ‌ و مهره‌های متریک بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور دقیق روی هم قرار گیرند. گام رزوه پیچ های متریک نیز بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. پیچ و مهره های متریک عمدتاً در اروپا و سایر کشورهایی که سیستم متریک را پذیرفته اند استفاده می شود.

سیستم اینچی پیچ و مهره چیست؟

سیستم اینچی یا امپریال سیستمی است که در امپراتوری بریتانیا توسعه یافته است. سیستم امپراتوری از اینچ، پوند و ثانیه به عنوان واحدهای پایه خود استفاده می کند. پیچ‌ها و مهره‌های امپریال بر حسب اینچ اندازه‌گیری می‌شوند و طوری طراحی شده‌اند که با دقت کمتری نسبت به پیچ‌ها و مهره‌های متریک در کنار هم قرار بگیرند. گام رزوه پیچ های اینچی بر اساس واحد اینچ خوانده می‌شواد پیچ و مهره امپریال عمدتاً در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا استفاده می شود.

تفاوت پیچ متریک و اینچی

همانطور که از نامشان مشخص است تفاوت اصلی بین پیچ و مهره متریک و اینچی (امپریال) در سیستم اندازه گیری و واحد اندازه گیری آنه است. پیچ‌ها و مهره‌های متریک بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند، در حالی که پیچ‌ها و مهره‌های امپریال بر حسب اینچ اندازه‌گیری می‌شوند. یعنی ابعاد متفاوتی دارند و به درستی روی هم قرار نخواهند گرفت. تلاش برای استفاده از هر دو پیچ و مهره های متریک و اینچی در کنار هم می تواند آسیب جدی به ماشین آلات وارد کند و می تواند خطرناک باشد.

تفاوت دیگر بین پیچ و مهره متریک و اینچی میزان دقت مورد نیاز است. پیچ‌ها و مهره‌های متریک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دقیقاً با هم هماهنگ باشند، به این معنی که در سیستم متریک گام رزوه ها بسیار ظریف‌تر از پیچ های اینچی است و همین موضوع دلیلی است که از پیچ های متریک در ماشین آلات و تجهیزات با تکنولوژی بالا بیشتر استفاده شود.. پیچ‌ها و مهره‌های امپریال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با دقت کمتری در کنار هم قرار بگیرند، که استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند اما برای ماشین‌آلات با دقت و تکنولوژی بالا انتخاب خوبی نیستند.

از کدام سیستم بهتر است استفاده کنیم؟

سیستمی که باید استفاده کنید به نیازهای خاص شما بستگی دارد. اگر با ماشین آلات یا تجهیزات پیشرفته کار می کنید، پیچ و مهره متریک ممکن است بهترین انتخاب باشد. آنها سطح دقت بالاتری را ارائه می دهند و برای این نوع کاربردها مناسب تر هستند. اگر روی پروژه‌های ساده‌تری کار می‌کنید، مانند تعمیرات خانه یا ساخت مبلمان، پیچ‌ها و مهره‌های اینچی، ممکن است مناسب‌تر باشند. استفاده از آنها راحت تر است و به دقت کمتری نیاز دارند و برای این نوع پروژه ها ایده آل هستند.

پیچ و مهره متریک معمولاً در کاربردهای صنعتی به ویژه در اروپا و آسیا استفاده می شود به همین دلیل در ایران هم بیشتر از سیستم متریک استفاده می‌شود. پیچ ها و مهره های متریک نسبت به اینچی مزایای متعددی دارند. اول، آنها دقیق تر هستند، زیرا آنها بر اساس یک سیستم استاندارد اندازه گیری می‌شوند. دوم، کار کردن با آن‌ها آسان‌تر است، زیرا پیدا کردن پیچ و مهره متناسسب باهم آسان‌تر است.

در نهایت، پیچ‌ها و مهره‌های متریک به دلیل گام رزوه‌ای ظریف‌تر، کمتر در اثر تنش شل می‌شوند. برای مثال در صنعت خودروسازی و در لوازم الکترونیکی بسیار پرکاربرد هستند.

کاربرد پیچ متریک در صنعت خودروسازی

تفاوت در نوع کدخوانی پیچ متریک و اینچی

خواندن کدهای روی پیچ ها شاید کمی دشوار به نظر برسد اما با دانستن این که هر مورد مخفف و نشان دهنده چه پارامتری است این مشکل بر طرف می‌شود برای مثال در سیستم متریک معمولا عبارتی به شکل  M4x0.7 می‌بینید که حرف M نشان می۲دهد که بر اساس سیستم متریک و میلی متر است. و عدد ۴ قطر پیچ را نشان می‌دهد و عدد 0.7 اندازه گام پیچ است.

اما در سیستم اینچی این اعداد طور دیگری نوشته می‌شود:

برای مثال عبارت 1/4-2x 20

عدد 1/4اینچ به قطر پیچ (به اینچ) اشاره می۲کند. عدد ۲۰ نشان دهنده تعداد رزوه در هر اینچ است به این معنی که 20 رزوه در هر اینچ روی این پیچ وجود دارد و عدد ۲ به اینچ به طول پیچ اشاره دارد.

اگر در عبارت بالا از ترکیبات دیگری استفاده شود مانند U.C به معنای رزوه درشت U.F به معنای دندانه ریز بودن پیچ است.

برای آشنایی بیشتر در مورد نحوه کد خوانی پیچ و مهره پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطلعه کنید.

تاریخ انتشار : 1402/03/17